meta
Domů » Ve vlacích přibývají cestující a jezdí delší trasy: Průměrná přepravní vzdálenost byla loni nejvyšší za posledních pět let
vlak

Ve vlacích přibývají cestující a jezdí delší trasy: Průměrná přepravní vzdálenost byla loni nejvyšší za posledních pět let

autor: Lucie Svobodová

Češi dávají při cestování na delší vzdálenosti z pozemní dopravy jednoznačně přednost vlaku. Osobní železniční dopravci v roce 2023 realizovali přepravní výkon 10,5 miliardy osobokilometrů. Daří se získávat nové cestující a roste i průměrná ujetá vzdálenost vlakem, která v roce 2023 činila 57 km. To je nejvíce za posledních 5 let včetně předcovidového roku 2019, kdy byla průměrná přepravní vzdálenost 56 km. Během covidových let došlo k propadu až na 50 km.

„Od osobních železničních dopravců přicházejí v posledním období výrazně pozitivní zprávy. Rostou nejen přepravní výkon a ujetá vzdálenost. Železniční osobní doprava je ziskovým sektorem české ekonomiky. Je to zejména díky novým trasám a spojením a také díky výrazné modernizaci vozidlového parku a atraktivním službám. To vše přináší nové zákazníky a růst tržeb. Navíc čeští železniční dopravci posilují svou roli v mezinárodní dopravě v rámci středoevropského a východoevropského regionu. V tom patří mezi nejaktivnější dopravce na trhu,“ říká Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců.

Lidé v případě cestování na delší vzdálenost dávají z pozemní dopravy jednoznačně přednost vlaku. Zatímco cestující vlakem urazí při své cestě v průměru 57 km, v případě individuální automobilové dopravy je to 32 km, u dálkových a regionálních autobusů 25 km a v případě MHD to je průměrně 4,9 km.

Co stojí za růstem průměrné přepravní vzdálenosti?

Jedním z důvodů, proč se vlakové dopravě tak daří, je modernizace infrastruktury na dálkových trasách ČR, jako jsou například Praha – Plzeň – Cheb nebo Praha – Tábor – České Budějovice. Zde se daří železnici přebírat cestující, kteří by jinak využili autobusovou nebo automobilovou dopravu. Nové přímé spoje dopravci zavedli také na mezinárodních trasách, které si v předchozím období získaly stovky tisíc nových cestujících. Přímé vlaky jezdí například do Polska, Chorvatska či na Ukrajinu.

Konkurence a soutěžení výkonů v osobní dopravě na železnici je neustálým motorem zlepšování služeb. Nabídka dopravců na regionálních i meziregionálních trasách přinesla železnici za posledních 5 let nové služby, které přitáhly nové cestující například pro denní dojíždění do zaměstnání či do škol.

Masivní modernizace vozidlového parku je dalším důvodem, proč čím dál více Čechů volí vlakovou dopravu. Čeští železniční dopravci se kvalitou poskytovaných služeb rychle přibližují standardům na západ od nás. Je to především díky investicím do vlaků a zlepšování zákaznického servisu. Ještě letos dopravci pošlou na koleje zcela nová vozidla za zhruba 16 až 17 miliard korun a v horizontu 10 let se mohou investice do nových vozidel přiblížit 200 miliardám korun.

co by vás také mohlo zajímat

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies