meta
Domů » České automobilky by americká cla ohrozit neměla, pocítí je hlavně dodavatelé autodílů

České automobilky by americká cla ohrozit neměla, pocítí je hlavně dodavatelé autodílů

autor: Redakce

Nová americká cla na dovoz automobilů by české automobilky neměla tolik zasáhnout, podle analytiků je pocítí především tuzemští dodavatelé autodílů. Celkový efekt cel na český i evropský průmysl podle nich nebude vzhledem ke specifické situaci na automobilovém trhu ve Spojených státech příliš výrazný. Současně nevyloučili ani možnost brzkého zrušení cel, kvůli jejich možným důsledkům na tamní výrobu aut. 

Podle středečního oznámení amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí Spojené státy od 2. dubna cla ve výši 25 procent na dovoz všech automobilů, které nebyly vyrobeny ve Spojených státech.

Přitom přímý vliv cel na český automobilový průmysl bude podle analytika Natlandu Petra Bartoně minimální, jelikož z Česka se do Spojených států vozy téměř nevyvážejí. Současně ale upozornil na nepřímý dopad na české firmy: „Jsme dodavateli dílů do německých aut, která se tam vyvážejí.”

Bartoň ale fatální důsledky rozhodně nečeká, protože německé automobilky jsou podle něj se clem schopny se vypořádat lépe než jiné země. Americká cla podle něj cílí hlavně na Mexiko a Kanadu, odkud Spojené státy přivážejí 46 procent všech dovážených automobilů. 

„Z Německa přivážejí jen pět procent kusů. Ty ale mají desetiprocentní podíl na celkové hodnotě dovážených aut. Prodávají se tak v USA s lepší marží a zboží s lepší marží má vždy vyšší možnost, že je clo tolik neovlivní, neboť se částečně vejde do té marže,“ vysvětlil Bartoň.

Cla zasáhnou především německé automobilky

Nepřímý dopad amerických cel na českou ekonomiku zdůraznil i finanční ředitel investiční skupiny Jet Investment Milan Gašo. Podle něj jej české firmy pocítí s určitým časovým odstupem. 

„Přímé následky pocítí zejména německé automobilky – BMW, Mercedes a Volkswagen, jejichž vozy vyšších kategorií jsou na americkém trhu žádané. Tato situace se však nevyhnutelně promítne do celého dodavatelsko-odběratelského řetězce v evropském automobilovém sektoru, a to bez ohledu na to, zda jde o přímé dodavatele zmíněných automobilek, či nikoliv,“ přiblížil Gašo. Upozornil, že automobilový průmysl v Česku představuje zhruba desetinu HDP.

Největší dopady v rámci Evropy pocítí podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Víta Hradila Německo a Slovensko, které do USA automobily ve větších množstvích vyvážejí. Ovšem vliv na konkurenceschopnost evropských automobilek podle něj bude spíše zanedbatelný, protože cla pocítí i ostatní neameričtí výrobci a americké automobilky nedokážou případnou díru na trhu tak rychle zaplnit. 

Nízký dopad na český HDP

Hradil také upozornil na omezené manévrovací možnosti evropských automobilek, které neprožívají právě vydařené období. „Dopad na českou ekonomiku by tak ani v nejhorším scénáři neměl být nijak drtivý a měl by se udržet maximálně v nízkých desetinách procenta ztraceného HDP,“ dodal analytik Cyrrusu.

Podle ekonoma UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia Jiřího Poura bude dopad amerických cel kolem 0,1 procenta českého HDP. Očekávaná cla vedla už v minulých týdnech k předzásobení amerických dovozců a k výraznému posílení exportu aut z EU do USA. „Následně dojde k jeho prudkému omezení, a až za nějakou dobu se situace ustálí na nové rovnováze,“ uvedl Pour. 

Efekt cel se podle ekonoma UniCredit Bank rozdělí do cen dovážených aut a také do snížených marží amerických prodejců. „To může vést k výpadku americké poptávky po dovážených autech o 20 procent,“ dodal Pour.

Evropský automobilový průmysl přitom podle analytika XTB Jiřího Tylečka nemá moc šancí, jak se bránit: „Nepočítám s tím, že by se v současné situaci rozhodl ve velkém o budování kapacit v USA. Navíc mohou přijít odvetná cla z evropské strany, které budou situaci dále eskalovat.“

Navíc budoucnost samotných cel je podle analytiků další otázkou. Barton v této souvislosti připomněl, že cla se vztahují i na dovoz součástek, ze kterých se auta v USA montují. Podle něj tak může být efekt cel nakonec takový, že namísto rozšíření americké výroby aut, které Trump zavedením cel slibuje, přijde naopak zastavení americké výroby. „Začít do měsíce v USA výrobu dílů, které nyní už dlouhá léta proudí z Mexika a Kanady, je nemožné,“ vysvětlil Bartoň. Předpokládá tak, že americký prezident může cla nakonec odvolat už v květnu.

zdroj: ČTK, Newsgate

co by vás také mohlo zajímat

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies