meta
Domů » Jak se daří supersportům? Impozantní růst Ferrari i McLarenu

Jak se daří supersportům? Impozantní růst Ferrari i McLarenu

autor: Jan Kremser

Ferrari jede na plný plyn, Lamborghini přidává otáčky, McLaren sází na nové modely a Bugatti i Pagani drží výsostné postavení mezi elitou. Jak se ale těmto výrobcům supersportů ve skutečnosti daří – na burze, ve výrobě, či v očích zákazníků? Vydali jsme se na průzkum do zákulisí vybraných ikonických i méně známých automobilek.

Ferrari – Měřítko pro ostatní

Italská značka Ferrari, synonymum pro luxus, rychlost a vysoký výkon, pokračuje ve své impozantní finanční cestě. Díky své transparentnosti spojené s veřejným obchodováním na burze jsme schopni na základě zveřejněných údajů určit přibližnou laťku. Za fiskální rok 2024 dosáhlo Ferrari obratu 6,7 miliardy eur s čistým ziskem kolem 1,5 miliardy eur. Pozoruhodný je však i stabilní vývoj dalších klíčových ukazatelů:

  • EBIT (zisk před zdaněním a odečtením úroků): růst o 16,7 procenta
  • Industriální volný cash flow vzrostl o 10,2 procenta
  • Celkové čisté tržby vzrostly o 11,8 procenta
Ferrari LaFerrari, zdroj: Unsplash.com

Navíc firma aktivně zlepšuje své finanční zdraví – poměr čistého dluhu k EBITDA klesl z 1,2x v roce 2020 na přibližně 0,6x v období 2023/2024. Akcie Ferrari, které ke dni 7. dubna 2025 obchodovaly za 368,9 eur, za posledních pět let zaznamenaly nárůst o 162 procent. Nicméně, vzhledem k nedávné tržní panice, vyvolané mimo jiné nejistotou a obchodními bariérami spojenými s tzv. „Trumpovými cly“, došlo k poklesu o 10 procent z historického maxima téměř 490 eur. S P/E poměrem stanoveným na 48 a EBITDA marží kolem 38 procent si Ferrari udržuje silnou pozici na trhu, která slouží jako měřítko pro další zúčastněné značky.

Lamborghini – Dynamika růstu a změny v produktovém portfoliu

Lamborghini, další italská supersportovní značka, prezentuje zajímavé výsledky zejména za první tři čtvrtletí roku 2024. Bohužel, údaje nejsou veřejné a přesné. Zde je několik klíčových ukazatelů:

  • Produkce: Od ledna do září bylo vyrobeno 9 605 vozů, což představuje nárůst o 30 procent oproti stejnému období roku 2023.
  • Dodávky: Za první tři kvartály 2024 dosáhly 8 411 vozů, přičemž nejprodávanějším modelem zůstává Urus. Objemy dodávek modelu Huracán zůstávají relativně stabilní, ačkoliv tento model brzy nahradí nový Temerario.
  • Finanční výsledky: Celkové tržby vzrostly z 2 026 milionů eur na 2 434 milionů eur a provozní zisk se zvýšil z 618 milionů eur na 678 milionů eur. Nicméně provozní marže (ROS) se snížila o 2,6 procentního bodu.
Lamborghini Huracán, zdroj: Unsplash.com

Tato dynamika potvrzuje, že Lamborghini dokáže reagovat na změny v poptávce, a to nejen zvýšením objemu výroby, ale také efektivním zaváděním nových modelů, jako je revoluční Revuelto.

McLaren – Inovace a rekordní růst

Britská značka McLaren nedávno zaujala trh inovativním přístupem a příspěvkem nového vlajkového modelu McLaren W1. Klíčové body zahrnují:

  • Objem prodeje: V třetím čtvrtletí 2024 zaznamenaly prodeje nárůst o 80 procent oproti předchozímu roku, zatímco kumulativní roční růst činil 55 procent.
  •  Produkce: Plánovaná roční produkce se udržuje kolem 3 200 vozů, což svědčí o stabilitě i přesto, že firma silně investuje do nových technologií a designu.
  • Finanční ukazatele: Roční tržby (YTD) vzrostly z 343 milionů liber na 618 milionů liber. EBITDA a další provozní ukazatele rovněž ukazují výrazné zlepšení, i když přesná data nejsou zřejmá. 

Navíc, úspěchy McLarenu ve Formuli 1 – zejména díky talentovaným jezdcům jako Lando Norris nebo Oscar Piastri – posilují image značky. Tato vítězství a technologické inovace skvěle doplňují jejich komerční strategii a budují důvěru fanoušků i zákazníků.

McLaren 600LT, zdroj: Unsplash.com

Bugatti – Ultra-luxusní segment pod tlakem

Bugatti, známé svými modely jako Chiron nebo Mistral, zůstává symbolem absolutního luxusu a technické dokonalosti. Z dat o značce pod skupinou Volkswagen vyplývá následující:

  • Očekávané tržby v roce 2025: 100 milionů dolarů
  • Odhad tržeb v roce 2029: 90–100 milionů dolarů
  • Odhad prodejů v roce 2029: 25–30 vozů
  • Vrcholné roky: 2019 (37 vozů, 116 milionů dolarů), 2023 (37 vozů, 119 milionů dolarů)
  • Slabší rok: 2024 (pouze 24 vozů a tržby 77 milionů dolarů)
Bugatti Chiron, zdroj: Unsplash.com

Bugatti je objemově nejmenší značkou v portfoliu VW Group. Ale to by nemělo být překvapením vzhledem k tomu, že její vozy stojí tolik, co nejméně 100 vozů VW Polo. Aktuálně má Bugatti ve výrobě jeden sportovní model – Bugatti Bolide, a poté dva sériově vyráběné modely pro zákazníky – Bugatti Mistral a Tourbillon, který se uvede na trh až v roce 2026.

Tato čísla signalizují určité nasycení trhu v tomto ultra-exkluzivním segmentu. Bugatti si však nadále drží image ultimátního symbolu statusu, což mu i přes poklesy zajišťuje stabilitu.

Pagani – Malá produkce, vysoký dopad

Pagani Automobili S.p.A., založená roku 1992 argentinsko-italským konstruktérem Horaciem Paganim, je symbolem extrémního luxusu, precizního řemesla a výjimečného designu. Zatímco ostatní výrobci supersportů pracují s desítkami až stovkami vozů ročně, Pagani se dlouhodobě drží na opačném konci spektra – v oblasti, kde exkluzivita není jen marketingový prvek, ale samotný základ identity značky.

  • Prodejní vrchol: 2017 (3 vozy, tržby 136 tisíc dolarů)
  • Stabilizace od roku 2020: Průměrně 2 vozy ročně
  • Projekce do roku 2029: Tržby kolem 93 tisíc dolarů ročně
  • Pozice značky: Niche segment, budující si kultovní postavení zejména u nadšenců
Pagani Zonda, zdroj: Unsplash.com

Pagani stojí zcela mimo běžný automobilový průmysl. Nepokouší se konkurovat Bugatti ani jiné značce v číslech, ale nabízí něco jiného: emocionální propojení, umělecký přesah a absolutní individualismus. Díky tomu se značka etablovala v niche segmentu ultra luxusních vozů, který sice není masový, ale má své pevné místo a extrémně loajální klientelu.

autor: Jan Kremser, Econet 

Newsgate.cz podporuje mladou generaci ekonomů. Econet je spolek bývalých i současných úspěšných absolventů Ekonomické olympiády, kteří své znalosti sdílí (nejen) se svými vrstevníky.

co by vás také mohlo zajímat

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies