Po půl roce provozu je zabezpečovacím systémem ETCS vybaveno přes 1900 vozidel. Stát na vybavení palubními jednotkami přispěl 10,5 miliardy korun. ETCS má v současnosti 1200 km vybavených tuzemských tratí. Projede po nich 1600 vlaků denně.
„Půl roku s výhradním provozem tohoto zabezpečovače a po 20 000 000 ujetých kilometrů na tratích s výhradním provozem se již ukazuje, že zavedení tohoto sofistikovaného systému byl krok správným směrem. Kromě vyšší bezpečnosti jízdy vlaků zaznamenáváme plynulejší jízdu v místech, kde vlaky jezdí pod plnou kontrolou systému, zvýšení pohodlí pro strojvůdce a jeho vysokou spolehlivost,“ uvedl na tiskové konferenci ministr dopravy Martin Kupka.
O tom, že Česká republika potřebuje jednotný, plošný a na lidském faktoru nezávislý systém zabezpečení, rozhodlo Ministerstvo dopravy v roce 2017. Od té doby se na zavádění výhradního provozu společně podílejí Správa železnic, všichni dopravci, Ministerstvo dopravy i dodavatelé technologií do lokomotiv i traťové části systému. Celkové náklady zavádění systému na více než 4000 km tuzemských tratí do roku 2030 čítají cca 32 miliard korun.
„Po půl roce výhradního provozu ETCS na páteřních tratích můžeme říci, že systém předčil naše očekávání. Spolehlivost je velmi vysoká a česká železnice je díky němu ještě bezpečnější. Úctyhodných je nejenom víc než 260 000 vlaků, které ve výhradním provozu od začátku roku jely, ale i to, že už v několika případech zabezpečovač zabránil vzniku mimořádné události,“ dodal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Evropský zabezpečovač dohlíží na přibližně 60 tisíc vlaků měsíčně. Nyní převážně na klíčových úsecích hlavních koridorů, což představuje víc než 42 procent provozních výkonů vlaků na síti Správy železnic.
Eliminace chyb strojvedoucího
ETCS je jednotný evropský vlakový zabezpečovač, který v případě ohrožení bezpečnosti převezme řízení a vlak zpomalí nebo zastaví. Typicky v situaci, kdy strojvedoucí přehlédne červenou na návěstidle. Funguje díky propojení palubní jednotky a snímačů na lokomotivě s čidly v kolejišti (dobře patrné žluté obdélníky na pražcích) a stožáry podél tratí. Neustále vyhodnocuje dění na trati a stanovuje vlaku automaticky maximální rychlost, kterou v ten daný moment může bezpečně jet i udržuje odstup od dalších vozidel či souprav na stejné koleji.
Zavádění systému na české koleje pokračuje. Na instalaci ETCS Správa železnic intenzivně pracuje zejména na jižním koridoru Praha – České Budějovice. V polovině roku bude hotový projekt instalace ETCS na trati Praha-Uhříněves – Praha hl. n., v prosinci 2025 přejde do výhradního provozu trať Praha – Kralupy nad Vltavou. Na konci roku bude spuštěn ETCS Regional na tratích Choceň – Litomyšl a Hrádek nad Nisou – Chrastava – Liberec.