Jméno Porsche rezonuje světem luxusu a výkonu. Je to statusový symbol a pro mnohé ztělesnění automobilového snu. Zatímco však poptávka po vozech v showroomech nepolevuje, na akciových trzích zažívá automobilka tvrdou realitu. Akcie se obchodují na historických minimech, za zhruba poloviční hodnotu než před rokem. Co stojí za tak dramatickým propadem důvěry investorů a jak si značka skutečně vede? Pro odpověď musíme nahlédnout do výsledků prvního kvartálu 2025.
Prodejní schizofrenie: Amerika jásá, Čína se hroutí
Data za první tři měsíce roku 2025 odhalují hluboké regionální rozdíly, které firmě komplikují život. Na jedné straně stojí Severní Amerika, která po vyřešení logistických problémů z minulosti vystřelila o masivních 42,1 procenta vzhůru na 18 316 prodaných vozů. Na opačné straně spektra je však klíčový čínský trh, kde se prodeje zřítily o drastických 40,5 procenta na 7 920 kusů. Problémy v Evropě pak dokreslují složitou situaci, neboť se tam prodalo o 6802 aut méně. Celkové světové prodeje vozů klesly o 8,4 procenta na 64 693 kusů.
Proměnou prochází i samotné portfolio. Novou hvězdou a nejprodávanějším vozem je s 21 947 kusy Macan, jehož prodeje táhne především nová, čistě elektrická verze (14 321 kusů). Tento úspěch však nedokázal vykompenzovat strmé pády tradičních pilířů zisku jako jsou Cayenne (-26,9 procenta) a ikona 911 (-18,3 procenta).

Tlak na marže: Kde se ztratil zisk?
A právě tato proměna prodejního mixu v kombinaci s masivními investicemi má drtivý dopad na ziskovost. Ačkoliv tržby klesly jen mírně na 8,86 miliardy eur, legendární profitabilita Porsche dostala tvrdý zásah. Provozní zisk se propadl z 1,28 miliardy eur na 762 milionů eur, čímž se klíčová provozní marže smrskla z velmi zdravých 14,2 procenta na znepokojivých 8,6 procenta.
Důvodem jsou nejen vyšší náklady na materiál a vývoj spojené s novými modely, ale především strategické rozhodnutí investovat prostředky do softwaru a bateriových technologií. Že Porsche elektrifikaci skutečně bere jako klíčovou prioritu, dokazuje výrazný nárůst podílu čistě elektrických vozů na celkových dodávkách. Ten meziročně vyskočil z 5,6 procenta na impozantních 25,9 procenta.

Ledová sprcha pro investory: Výhled pro rok 2025 se hroutí
To nejtvrdší však investory teprve čekalo při pohledu do budoucnosti. Na základě přetrvávajících problémů a nejistot přistoupilo Porsche k výrazné revizi svých cílů pro celý fiskální rok 2025. Tím nejbolestivějším je seškrtání klíčového ukazatele ziskovosti – provozní marže – která se z původně očekávaného koridoru 10 až 12 procent propadla na 6,5 až 8,5 procenta.
Spolu s tím automobilka snížila i odhad tržeb a marže z čistého cash flow. V ostrém kontrastu s těmito škrty však zůstává cíl pro podíl prodaných elektromobilů (20–22 procent), což je jasný signál: Porsche je odhodláno držet se své strategie elektrifikace, a to i za cenu výrazného krátkodobého dopadu na vlastní ziskovost.
Tento pesimistický výhled a obětování dnešních zisků pro budoucí technologie tak plně ospravedlňuje nedůvěru, se kterou trh v posledních měsících na akcie Porsche nahlíží.

autor: Jan Kremser, Econet
Newsgate.cz podporuje mladou generaci ekonomů. Econet je spolek bývalých i současných úspěšných absolventů Ekonomické olympiády, kteří své znalosti sdílí (nejen) se svými vrstevníky.