meta
Domů » Česká železnice narazila na strop. Přetížené hlavní tratě neumožňují zavést více spojů

Česká železnice narazila na strop. Přetížené hlavní tratě neumožňují zavést více spojů

autor: Redakce

Česká železnice dokáže podle Svazu osobních železničních dopravců přilákat více cestujících, ale její rozvoj drasticky zaostává za výstavbou dálnic. Hlavní tratě jsou dnes na hranici kapacity a neumožňují zavést více spojů.  Na pouhých 28 procentech délky tratí se odehrává 90 procent všech výkonů osobní dopravy, přičemž počet spojů příměstské železnice se od roku 2019 téměř zdvojnásobil.

Zatímco v posledních pěti letech bylo zprovozněno téměř 250 kilometrů nových dálnic, na železnici vznikly pouze dvě nové přeložky. A to Sudoměřice–Votice a Soběslav–Doubí v celkové délce 29 kilometrů. Za stejné období bylo elektrizováno přibližně 137 kilometrů tratí, přičemž více než polovinu tvořil jediný velký projekt regionální trasy Olomouc – Uničov – Šumperk. Tento vývoj se přímo promítá do růstu individuální automobilové dopravy, která díky novým trasám nabízí cestujícím stále více možností.

Dopravní politika přitom podle výkonného ředitele svazu Petra Moravce explicitně uvádí jako jeden z cílů podporu ekologických a úsporných forem dopravy se zaměřením na dopravu hromadnou. „Z dosavadního chování zákazníků veřejné dopravy i dostupných průzkumů je také zřejmé, že pokud by se železnice rozvíjela stejně systematicky a intenzivně jako dálnice, dokázala by přilákat mnohem více cestujících. Takto bohužel podíl železnice na celkovém přepravním výkonu stagnuje, nebo dokonce mírně klesá,“ podotkl Moravec.

Pro další rozvoj železnice a možné navyšování výkonů v osobní dopravě železniční dopravci navrhují rozšíření systému OneTicket na multimodální síť s jednotnou prodejní platformou pro všechny druhy dopravy, koordinovaný postup státu a krajů při unifikaci technických parametrů vozidel napříč objednávanou dopravou nebo zavedení celostátního taktového jízdního řádu.

Stát by měl také podporovat první a poslední míli, například modernizací P+R parkovišť, budováním bezbariérových terminálů a rozvojem poptávkové dopravy v méně osídlených oblastech. Prioritou by měla být také kapacitní výstavba hlavních tratí a oddělení rychlé a pomalé dopravy. Požadují také infrastrukturní řešení přetížených úseků, elektrizaci tratí, instalaci ETCS a optimalizaci uzlů pro zajištění efektivního a spolehlivého provozu.

„Budoucnost dopravy v ČR je na kolejích a v inteligentním propojení všech druhů veřejné dopravy. Nová a kapacitní železniční infrastruktura zaručí rychlejší, pohodlnější a dostupnější spojení napříč regiony, podpoří ekonomiku a přispěje ke snížení emisí. Jen dynamický rozvoj železnic umožní, aby veřejná doprava byla skutečně konkurenceschopná a šetrnější k životnímu prostředí,“ říká Petr Moravec.

Investice do železniční sítě podle Moravce znamenají přínos nejen pro cestující a životní prostředí, ale také budoucí finanční benefity pro stát a kraje. Rychlejší železnice totiž přináší úspory na straně dopravců díky vyšší efektivitě vozidel i personálu. Zároveň zajišťuje příliv nových cestujících, který vede k navýšení tržeb z jízdného.

co by vás také mohlo zajímat

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies