Dopravní firmy se potýkají s nedostatkem řidičů autobusů, dodávek i kamionů. Chybí tisíce lidí napříč veřejnou dopravou i nákladní logistikou. Kvůli tomu rostou nástupní mzdy v oboru. Nástupní mzda řidičů autobusů podle dat serveru JenPráce.cz letos vzrostla o sedm procent na 38 000 korun u kamionů o šest procent na 45 200 korun. A řidiči dodávek nyní nastupují v průměru za 34 000 korun, tedy o pět procent víc než loni. Dispečerům dopravy nabízejí nástupních 39 500 korun, což je meziročně o osm procent více.
V praxi se tedy k nástupní mzdě řidičů připočítávají různé příplatky za práci o víkendech, v noci, ve svátky či za přesčasy. U řidičů dodávek a kurýrů to při častějších přesčasech a víkendových směnách může znamenat navýšení o zhruba 3000 až 6000 korun měsíčně. Řidiči autobusů, kteří běžně jezdí ve směnách zahrnujících i noční hodiny a víkendy, si na příplatcích často přijdou na dalších 4000 až 7000 korun. Nejvíce se tyto příplatky a náhrady projevují u řidičů kamionů – ti absolvují delší cesty, pravidelně jezdí v noci i o víkendech, a navíc mají nárok na diety, které se zejména v zahraničí pohybují kolem 45 až 60 eur na den. Díky tomu se jejich příjem může zvýšit o 8000 až 12 000 korun měsíčně.
Celkově to tedy znamená, že u řidičů autobusů a kamionů bývá reálná výplata obvykle o 20 až 30 procent vyšší než základní mzda, a někdy dokonce ještě více, především u mezinárodní kamionové dopravy, kde hrají významnou roli právě diety, tedy jinými slovy cestovní náhrady.
„Zaměstnavatelé se snaží nové řidiče nalákat na náborové příspěvky, příspěvky na bydlení nebo na dojíždění, stravenky či příspěvky na penzijní spoření. Některé dopravní podniky hradí uchazečům školení nebo získání potřebného řidičského oprávnění. Větší dopravci navíc lákají na zkrácené úvazky, flexibilní směny nebo garantované volné víkendy, aby povolání oslovilo i mladší generaci či rodiče s dětmi,“ říká analytik JenPráce Michal Španěl.
Na českém pracovním trhu nedostatek řidičů vytváří silný tlak na ty, kteří v oboru zůstávají, a ti jsou proto často přetěžováni. Vedle pravidelných přesčasů tráví mnoho zaměstnanců i dlouhé hodiny neplaceným čekáním mezi spoji nebo nakládkami a vykládkami zboží. Z pohledu praxe to znamená, že směny se snadno protáhnou i na 12 až 14 hodin denně, přičemž zákonné pauzy bývají na hraně a na skutečný odpočinek nezbývá dostatek času. Přetížení pak přispívá k vysoké fluktuaci – zejména mladší řidiči odcházejí do jiných oborů, kde je práce lépe zaplacená a méně vyčerpávající. Při nedostatku odpočinku hrozí díky mikrospánku řidičům dopravní nehody, práce v noci má pak často negativní vliv na jejich zdraví.
Největší problémy s nedostatkem řidičů mají kraje blízko hranic s Německem a Rakouskem, tedy Ústecký, Karlovarský, Plzeňský a Jihočeský. Tam řidiči mají možnost lépe vydělávat v sousedních zemích a častěji do těchto destinací odcházejí. Problémy mají také regiony mimo velká města, tedy menší obce a venkov, kde je dojíždění komplikované, pracovní podmínky často horší a méně benefitů. Dopravci těchto oblastí mají větší potíže zaměstnat dostatečný počet řidičů linkových autobusů.
| Profese | Průměr nástupní mzda (Kč) | Růst oproti loňsku | Průměrná celková odměna s příplatky a bonusy (Kč) |
| Řidič dodávky či kurýrní služby, řidičský průkaz B | 34 000 | + 5 % | 38 300 |
| Řidič autobusu | 38 000 | + 7 % | 42 800 |
| Řidič kamionu | 45 200 | + 6 % | 55 600 |
| Dispečer | 39 500 | + 8 % | 42 200 |
Průměrné nástupní mzdy (JenPráce.cz, září 2025)