meta
Domů » Avast má zaplatit rekordní pokutu za předávání údajů o uživatelích, zvažuje žalobu

Avast má zaplatit rekordní pokutu za předávání údajů o uživatelích, zvažuje žalobu

autor: Redakce

Bezpečnostní firma Avast Software dostala od Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) rekordní pokutu 351 milionů korun. Měla podle něj neoprávněně zpracovávat údaje o uživatelích svého antivirového programu. Úřad tvrdí, že Avast předával v roce 2019 své dceřiné společnosti Jumpshot některé údaje o přibližně 100 milionech uživatelů, které nebyly anonymizované. Avast s pokutou nesouhlasí a zvažuje správní žalobu.

Avast podle ÚOOÚ zpracovával osobní údaje uživatelů stejnojmenného antivirového programu a jeho rozšíření pro internetové prohlížeče. Část údajů ve zkoumané části roku 2019 předal své divizi Jumpshot, která se prezentovala jako firma zpřístupňující data marketérům, jimž poskytovala vhled do on-line chování spotřebitelů. Na začátku roku 2020 Avast Jumpshot zavřel.

Úřad v rozhodnutí uvedl, že společnost Avast je jedním z předních odborníků na kybernetickou bezpečnost, který nabízí veřejnosti nástroje k ochraně dat a soukromí. Právě proto přistoupil k trestu i vysoké penalizaci.

„Její zákazníci nemohli očekávat, že právě tato společnost bude předávat jejich osobní údaje, respektive údaje, na jejichž základě by mohla být zjištěna nejen jejich totožnost, ale například i zájmy, preference, bydliště, majetkové poměry, profese a další údaje týkající se jejich soukromí,“ vysvětlil předseda ÚOOÚ Jiří Kaucký. 

Historicky nejvyšší pokuta od Úřadu pro ochranu osobních údajů

Pokuta 351 milionů korun je nejvyšší, jakou kdy ÚOOÚ uložil. Dosavadní maxima byla v jednotkách milionů. „Avast s rozhodnutím a popisem skutečností ÚOOÚ nesouhlasí a zvažuje další kroky, včetně správní žaloby,“ reagovala společnost. 

Kvůli zacházení s osobními údaji uživatelů má Avast problém nejenom v Česku, ale i ve Spojených státech. Koncem února americká Federální obchodní komise (FTC) rozhodla, že Avast musí ve Spojených státech zaplatit pokutu 16,5 milionu dolarů (přes 393 milionů korun). Navíc měl přestat prodávat data o uživatelích k reklamním účelům. Firma podle americké komise nepravdivě uváděla, jak používá data uživatelů o prohlížení internetových stránek. Takto získané informace pak firma prodávala bez odpovídajícího upozornění nebo souhlasu.

co by vás také mohlo zajímat

-->

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies