Pro poslání peněz na cizí účet bude ode dneška u největších tuzemských bank stačit znát telefonní číslo příjemce místo bankovního účtu. Službu připravily banky v rámci České bankovní asociace ve spolupráci s Českou národní bankou. Platby na kontakt mají zjednodušit posílání peněz mezi lidmi.
Banky tak reagují na prudký růst zájmu lidí o mobilní bankovnictví. Od roku 2019 do poloviny letošního roku vzrostl průměrný počet uživatelů o 110 procent.
Službu platby na kontakt spouští dnes Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka a Raiffeisenbank. Moneta a UniCredit Bank ji spustí v příštím roce. Usnadní se tak tuzemské transakce mezi lidmi. Klienti se musí do služby aktivně přihlásit a spárovat své telefonní číslo s bankovním účtem. Maximální platba je zatím 5000 korun.
„Služba je pro všechny fyzické osoby nebo osoby samostatně výdělečně činné, které se do nové služby aktivně přihlásí, “ uvedla výkonná ředitelka České bankovní asociace Monika Zahálková.
„V moderním bankovním světě je důležité jít s dobou, proto je Raiffeisenbank mezi prvními bankami, které Platbu na kontakt zpřístupňují. Klientům nová služba ohromně ušetří čas, ne každý zná z hlavy číslo bankovního účtu. Představte si, že potřebujete poslat platbu, ale neznáte číslo účtu příjemce. Nově bude stačit vybrat jméno ze seznamu telefonních kontaktů a platbu okamžitě zrealizovat,“ komentuje Michal Plzák, ředitel online bankovnictví Raiffeisenbank.
Většina klientů preferuje platbu na číslo mobilního telefonu především kvůli jednoduššímu a rychlejšímu vyplnění. Část z nich taky považuje dohledání čísla mobilního telefonu za snazší. Na posílání maximální částky, tedy 5000 korun, by platby na kontakt využívalo přes 40 procent dotázaných. Čtvrtina lidí by novou službu využívala na převody do 1000 korun. Novinka má zmírnit riziko omylů při zadání špatného čísla účtu příjemce.
„Česká republika není jedinou zemí, kde byla podobná služba vyvinuta. Ve Švýcarsku například funguje služba TWINT, kterou využívají přibližně 4 milióny klientů. Z praxe v zahraničí vidíme, že je tento typ platebních služeb velmi populární a myslím si, že si Platbu na kontakt oblíbí i Češi“ uvedla Monika Truchliková, manažerka týmu platebních metod Komerční
banky.
Lidé se ke službě musí aktivně přihlásit prostřednictvím jejich banky. Čísla budou registrovaná u ČNB. K jednomu číslu účtu je možné přiřadit více telefonních čísel, například u společného účtu manželů. Naopak k jednomu telefonnímu číslu nelze přiřadit více čísel účtů. Telefonní čísla nezařazená do registru ČNB nebudou moci platbu na kontakt přijímat. Peníze tedy z účtu neodejdou.