Tváří v tvář dramaticky rostoucí inflaci ztrácejí Češi apetit spořit. Barometr obliby spoření s výjimkou posledního čtvrtletí loňského roku totiž klesá již od počátku roku 2021. Ve druhém čtvrtletí letošního roku poklesl Barometr na 35,6 % (ke konci roku 2020 měl hodnotu 41,5 %). Favoritem pro uložení peněz jsou pro Čechy stále drahé kovy. Na druhém místě se drží stavební spoření. Nejvíce si však v tomto čtvrtletí polepšila spořicí konta – jejich obliba se zvedla o tři procentní body.
Barometr obliby spoření pravidelně sleduje, kterou možnost ukládání nebo spoření peněz považují Češi za zvlášť zajímavou bez ohledu na to, jak sami v danou chvíli spoří. A v době strmě rostoucí inflace vedou v Barometru již pět čtvrtletí za sebou drahé kovy. V turbulentních dobách, kdy roste inflace, reálná úroková sazba z vkladů významně klesá a kapitálové trhy se pohybují na houpačce, považují tradičně investičně konzervativnější Češi zlato a další drahé kovy za nejlepší formu uložení peněz. Drahé kovy jsou tak na čele aktuálního Barometru s 55 % oblíbeností.
Stavební spoření je dlouhodobě nejoblíbenější spořicí produkt, který se na stupnici Barometru obliby spoření tentokrát umístil na děleném druhém místě s hodnotou 46 %.
„Stavebko je dlouhodobě spořicí favorit v očích řady Čechů, protože nabízí stabilní výnos prakticky bez rizika a s bonusem státního příspěvku. Ale i na stavebku, stejně jako na většině spořicích produktů, se postupně odráží vysoká míra inflace. Pro klienty stavebních spořitelen jsou tak nyní díky odlišnému způsobu konstrukce produktu zajímavější úvěry, zejména pak řádné úvěry ze stavebního spoření,“ řekl Jiří Šedivý, tajemník Asociace českých stavebních spořitelen. A upřesňuje: „U řádných úvěrů ze stavebního spoření si klient fixuje sazbu úvěru již v době uzavření smlouvy o spoření, což představuje zásadní výhodu v dobách rostoucích sazeb na trhu. Aktuálně má něco přes dva miliony klientů nárok na úvěr s fixovanou roční sazbou kolem 4 %.“
Nejvíc si polepšila spořicí konta
Na druhém místě – se stejnou hodnotou jako stavebko (45 %) – skončilo v Barometru penzijní spoření. Z vývoje Barometru je tedy patrné, že Češi v turbulentní době preferují dlouhodobější formy úspor a investic, které by je měly zajistit v delší budoucnosti a jednoznačně patří ke konzervativnějšímu přístupu k zajištění na důchod.
Na čtvrté příčce se umístil skokan toho čtvrtletí – spořicí konta, která si polepšila o tři procentní body. Dosáhla tak hodnoty oblíbeností 45 %. Je to patrně dáno nejen již zmíněným konzervativnějším přístupem řady Čechů k uložení peněz, ale i rostoucím úročením na spořicích účtech a jejich výraznou marketingovou podporou ze strany bank.
Propady na kapitálovém trhu se podepsaly na pádu oblíbenosti podílových fondů. Z pohledu Barometru je potkal největší pád za čtvrtletí – a to o pět procentních bodů. S 30 % jsou na sedmém místě. Přímé investice na kapitálovém trhu do akcií a obligací bez prostřednictví podílových fondů se těší o něco málo vyšší oblibě se 32 %.
Podobně velký pád oblíbenosti jako kapitálový trh postihl trh kryptoměn. To je spolu s rezervovaným přístupem Čechů k této formě investic poslalo na dno Barometru s propadem o čtyři procentní body na hodnotu 22 %. Méně oblíbené je již jen „babičkovské“ uložení peněz „do matrace“, které však současná inflace staví do tak nevýhodné role, že dosáhlo své nejnižší hodnoty v historii.