Většina Čechů plánuje za dárky utratit do 10 tisíc korun. U našich východních sousedů ale budou Vánoce o poznání skromnější. Kromě věcných darů se velké oblibě těší i peněžní hotovost. Informace vyplynuly z online dotazování investiční platformy Portu.
Téměř ¾ Čechů (73 procent) se letos s útratou za vánoční dárky plánuje vejít do 10 tisíc korun. Zhruba 36 procent chce utratit maximálně 5 tisíc a až 57 procent mladých do 26 let. Na 37 procent Čechů se pak bude pohybovat mezi 5 až 10 tisíci korunami.
Proti tomu na Slovensku se chce do nejnižší škály, to znamená do 5 tisíc korun, vejít dokonce až 43 procent dotazovaných. Více než 15 tisíc korun plánuje za Vánoce vydat 7 procent Čechů, častěji muži, obyvatelé Prahy a lidé se SŠ a VŠ vzděláním. Ekvivalent této vyšší částky chce do vánočních dárků investovat jen 4,5 procent Slováků.
„Lidé u nás vykazují větší ochotu utrácet než slovenští sousedé, kteří jsou v průměru finančně konzervativnější. U nás i na Slovensku častěji utrácejí vyšší částky za Vánoce lidé z větších měst, což může souviset s vyššími příjmy i lepší nabídkou a dostupností zboží a služeb,“ říká Marek Pokorný, analytik Portu.
Hmotné dary vedou
U Čechů stále převládají tradiční hmotné dárky, pod stromeček je naděluje až 9 z 10 (89 procent) dotazovaných, na Slovensku pak 79 procent. V Čechách se mezi oblíbené dárky v posledních letech zařadily také poukázky na zážitky, kterými obdarovává své blízké třetina (33 procent) dotázaných a poukazy na zboží (21 procent). Peníze v hotovosti dává k Vánocům 30 procent Čechů, což je obdobný podíl jako v předchozím roce.
„Stoupající oblibu dárkových poukazů pozorujeme také v Portu. Dárek v podobě poukázky na investice nejenže udělá radost pod stromečkem, ale obdarovaný z něj bude těžit především v budoucnu. Popularita těchto investičních voucherů se následně promítá také do rostoucího objemu vložených peněz, který v Portu evidujeme v období svátků,“ doplňuje Pokorný.
O průzkumu
Sběr dat proběhl v listopadu 2024 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. V Česku se ho zúčastnilo 824 respondentů, na Slovensku 521 respondentů ve věku 16–65 let.