Už jen čtyři a půl měsíce zbývají do chvíle, než Česká republika slavnostně otevře svůj pavilon na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace. Ambiciózní stavba jde zatím podle plánu. Japonci jsou dokonce překvapení jejím rychlým tempem. Více už o českém pavilonu a doprovodném programu prozradil generální komisař české účasti Ondřej Soška v rozhovoru pro Newsgate.
Jde výstavba pavilonu v Japonsku podle vašeho plánu a kdy předpokládáte její dokončení? V jaké fázi se výstavba nyní nachází?
Dnešní den znamená 137 dní do zahájení Světové výstavy EXPO a stavba národního panelu pavilonu je v plném proudu. Aktuálně je v Japonsku třetí montážní tým, který instaluje a montuje celou nosnou konstrukci pavilonu. Ta je z CLT panelů a sloupů, což je nejmodernější technologie dřevozpracovatelského průmyslu. Stavba probíhá velice rychle. Překvapená je i japonská strana. Dokonce se na nás byla podívat japonská média, protože nikdo nevěřil, že ta stavba bude tak rychlá. Máme z toho velkou radost a dneska mohu téměř s jistotou říci, že náš pavilon bude otevřený 13. dubna 2025 včas.
Velkým lákadlem bude v rámci toho pavilonu fasáda z českého skla. Kdy se s ní začne a jaký je stav v této fázi?
Celý fasádní systém už byl expedován z Česka, poslední kontejnery opustily Česko někdy na konci září a dorazí do Japonska v nejbližší době. Plánujeme začít instalovat celou skleněnou fasádu do konce roku tak, aby byla včas dokončena.
Až bude pavilon hotový – na co se můžou návštěvníci těšit v rámci pavilonu? Můžete přiblížit byznysový program?
Co se týče obsahu národního pavilonu, tak máme tři základní části, první z nich je návštěvnická cesta, kde chceme představit příběh Česka. Přípravou výtvarné koncepce národního pavilonu byl pověřen akademický sochař profesor Rony Plesl. Ten ve spolupráci s dalšími autory připravuje jednotný příběh, tak, abychom co nejlépe Česko odprezentovali veřejnosti a návštěvníkům. Druhá část pak bude probíhat v multifunkční auditoriu, kde budeme kombinovat program byznysový s kulturním. Co se byznysového programu týče, tak v rámci tématických odborných týdnů chceme propojit české firmy s těmi japonskými a dalšími firmami z celého světa tak, aby se pod konkrétními tématy mohly setkat a navázat nové vztahy a spolupráce. Co týče kulturního programu – vyhlásili jsme otevřenou výzvu, na kterou se nám přihlásilo přes 180 zájemců. Odborná porota vybrala 30 velice zajímavých projektů a s jednotlivými umělci nyní řešíme detaily, termíny a podobně, takže jsem přesvědčený, že český pavilon po obsahové stránce bude mít co nabídnout. No, a tou třetí částí je restaurace, o které jste se mohli dozvědět více dneska na tiskové konferenci.
Když se zaměříme na byznysový program – chcete se pochlubit nějakými novými partnerstvími? Jak se vám daří získávat finanční podporu?
Mám velkou radost, že byznysový koncept, který jsme s týmem vymysleli a představili, má velkou odezvu ze strany firem. Dneska jsme podepsali významnou smlouvu s národním partnerem společnosti CTP Czech a celou řadu dalších firem. Mezi nimi Purposia Group, Plzeňský Prazdroj, Preciosa, Elmarco a celá řada dalších.