meta
Domů » Jak letecké nehody ovlivňují akcie výrobců letadel?

Jak letecké nehody ovlivňují akcie výrobců letadel?

autor: Redakce

Včera ráno došlo k vážné letecké nehodě v indickém městě Ahmadábád. Boeing 787-8 Dreamliner společnosti Air India se zřítil krátce po startu na lince směřující do Londýna. Jedná se o historicky první smrtelnou havárii tohoto typu letadla, což okamžitě vyvolalo obavy o technickou spolehlivost a postupy údržby. Podle dostupných informací se na palubě letu nacházelo kolem 250 osob, počet obětí zatím není znám. Příčina nehody je ve fázi vyšetřování. Boeing 787-8 Dreamliner přitom patří mezi nejmodernější letadla v komerčním provozu a byl jedním z prvních kusů zařazených do flotily Air India. Více už v komentáři Mateje Bajzíka, analytika finančních trhů XTB.

Letecké nehody mají téměř vždy přímý a okamžitý dopad na tržní hodnotu výrobců letadel. V případě Boeingu je tato situace mimořádně citlivá, protože se jedná o první smrtelnou havárii modelu 787 Dreamliner, který dosud patřil mezi jeho nejspolehlivější a nejziskovější platformy. Zároveň Boeing v posledních letech čelil dvěma leteckým katastrofám souvisejícím s jeho letadly, konkrétně s modely 737 MAX.

Akcie Boeingu (BA) v reakci na nové negativní zprávy reagovaly prudkým poklesem o 7 procent. Při velkých nehodách a v případech systémového selhání, jako u modelů 737 MAX v letech 2018–2019, může dojít i k poklesu akcií o desítky procent a dlouhodobé ztrátě důvěry. Trh zatím čeká na potvrzení příčiny havárie letadla.

Pokud by se jednalo o technickou závadu stroje nebo výrobní vadu ze strany Boeingu, můžeme očekávat:

● pokles ceny akcií Boeingu v řádu desítek miliard dolarů tržní hodnoty

● tlak na uzemnění části flotily 787 (nebo alespoň zvýšené bezpečnostní audity)

● zvýšení nákladů na soudní spory a odškodnění

● snížení budoucích objednávek ze strany leteckých společností

Naopak, pokud by vyšetřování prokázalo, že příčinou byla chyba pilota, údržba nebo vnější faktor, trh by mohl reagovat nárazově a stabilizovat se.

Vzhledem k tomu, že společnosti Boeing a Airbus tvoří téměř neprostupný duopol ve výrobě komerčních letadel, má každá chyba jedné z nich přímý dopad na druhou. Trh s velkými dopravními letadly je extrémně kapitálově náročný, vstup nového hráče je prakticky nemožný, a proto každé zaváhání Boeingu automaticky znamená prostor pro Airbus.

Neúspěchy amerického Boeingu nahrávají evropskému Airbusu

Airbus (EADSY) a další konkurenti často profitují z oslabení Boeingu. V případě ztráty důvěry v určitý typ letadla přesměrují zákazníci nové objednávky ke konkurenci. Pokud by došlo k opakované chybě nebo technickému problému u modelu 787, Airbus A350 by byl přímým vítězem takové situace. Z dlouhodobého hlediska může havárie ovlivnit přeskupení tržního podílu mezi Boeingem a Airbusem, tlak investorů na změnu vedení nebo bezpečnostních strategií, nebo i vyšší náklady na pojištění pro celý sektor.

Graf vývoje dodávek letadel od roku 2018 do roku 2025 jasně ukazuje, že Boeing od roku 2019 výrazně ztratil na síle, zejména v důsledku krize spojené s modelem 737 MAX. Zatímco v roce 2018 dodal Boeing více než 800 letadel a držel přibližně 50 % trhu, již v roce 2019 jeho dodávky výrazně poklesly a tržní podíl začal klesat. Krize vyvrcholila v roce 2020, kdy v důsledku pandemie COVID-19 a globálního uzemnění modelu 737 MAX klesly dodávky Boeingu na historické minimum a podíl na trhu se propadl pod 30 %.

Náskok Airbusu

V následujících letech se Boeing sice postupně zotavoval, ale Airbus si udržuje náskok a dominanci. Od roku 2021 do současnosti si Airbus drží stabilní podíl nad 55–60 %, zatímco Boeing se jen pomalu přibližuje ke své předkrizové úrovni. Historicky tomu bylo naopak. Graf předpokládá, že v roce 2025 sice dojde k výraznému nárůstu dodávek na obou stranách, ale Airbus si stále udrží dominantní pozici a Boeing zůstane v defenzivě. Tento vývoj potvrzuje dlouhodobý trend, ve kterém Airbus posiluje svou tržní dominanci a současné incidenty jen zvyšují jeho strategickou výhodu vůči Boeingu.

Jak je patrné z vývoje čistého zisku společnosti Boeing, od roku 2019 se firma propadla do hlubokých ztrát, které přetrvávají již více než pět let. Zatímco v roce 2018 vykázala společnost Boeing čistý zisk ve výši 9,39 miliardy dolarů, o rok později, po vypuknutí krize související s modelem 737 MAX, zisk klesl o více než 40 %. V roce 2020 následoval dramatický propad do ztráty více než -13 miliard dolarů. Od té doby se společnost nedokázala vrátit do ziskové zóny.

Naopak, Airbus si během stejného období udržuje konzistentní ziskovost. Po dočasném poklesu během pandemie v roce 2020 se výrobce dokázal rychle zotavit a od roku 2021 stabilně generuje čistý zisk na úrovni 4 až 4,5 miliardy eur ročně. Výhled do konce roku 2025 dokonce předpokládá další růst zisků až na 6,3 miliardy eur, což svědčí o silné pozici společnosti a důvěře trhu. Boeing naopak očekává opět ztrátu téměř jedné miliardy dolarů.

Tento kontrast jen podtrhuje rozdíl mezi stabilitou Airbusu a dlouhodobými problémy Boeingu od technických selhání, přes poškození reputace, až po rostoucí tlak na management a bezpečnostní standardy.

autor: Matej Bajzík, analytik finančních trhů XTB

co by vás také mohlo zajímat

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies