meta
Domů » Meta spouští v Evropě placený model bez reklam. Vyřeší to problémy s ochranou soukromí?
instagram

Meta spouští v Evropě placený model bez reklam. Vyřeší to problémy s ochranou soukromí?

autor: Lucie Svobodová

V posledních letech počet reklam na platformách společnosti Meta, jako jsou Facebook nebo Instagram, výrazně vzrostl. Jejich množství by se však přinejmenším v Evropě mohlo brzy snížit. Meta oznámila, že od tohoto měsíce nabídne uživatelům žijícím v Evropské unii, Evropském hospodářském prostoru a Švýcarsku možnost zaplatit si měsíční předplatné, které odstraní reklamy, jež běžně zaplavují kanály uživatelů. V předplatném je zabudována také možnost vypnout sledování chování uživatelů, čímž by se mohly zmírnit obavy o ochranu soukromí, které Facebook trápí už léta.

Podle společnosti Meta je důvodem rozhodnutí nabízet předplatné bez reklam dodržování měnících se evropských předpisů. I bez reklam bude ale společnost vydělávat, protože za přístup k verzím platforem bez reklam si Meta účtuje 9,99 eur za měsíc pro web a 12,99 eur pro iOS a Android.

Společnost Meta uvádí, že předplatné bude zpočátku pokrývat všechny propojené účty v uživatelském centru účtů. Od 1. března 2024 se však cena zvýší o dalších 6 eur měsíčně za každý přidaný účet.

Proč chce být Meta bez reklam?

Podle jejího oficiálního prohlášení Meta věří v internetové prostředí podporované reklamou. Není se čemu divit, když přibližně 97 % všech příjmů společnosti pochází právě z reklam. Jen za 2. čtvrtletí 2023 činily příjmy z reklamy 31,5 miliardy dolarů. Zároveň se počet jejich zobrazení zvýšil o téměř 35 % oproti roku 2022.

Nebýt sílícího tlaku a regulací v evropském regionu, Meta by se pravděpodobně stále soustředila výhradně na běžnou verzi sociálních platforem s reklamami. Protože „souhlas“ je ale důležitou součástí sdílení dat, Soudní dvůr Evropské unie schválil, že model placeného předplatného bude sloužit jako platná forma souhlasu uživatelů. Jinými slovy, rozhodnutím neplatit za verzi bez reklam souhlasíte se sdílením dat a zobrazováním reklam.

Nabídka předplatného bez reklam tak pomáhá společnosti Meta vyhnout se přísným evropským předpisům a zároveň na něm vydělá značné množství peněz. Ačkoliv je tedy placený model pochybný, technicky vzato splňuje požadavky.

Nový trend?

Předpisy o ochraně osobních údajů stále více ztěžují společnostem jako Meta a X provozování reklam a shromažďování údajů o uživatelích tím způsobem, jakým to dělaly doposud.

Meta není jedinou platformou sociálních médií, která oznámila potenciální uživatelské prostředí bez reklam. Streamovací služby, jako například Spotify, již léta nabízejí uživatelům služby bez přerušení reklamami.

Minulý měsíc oznámila také společnost TikTok, že bude v Evropě testovat podobné placené předplatné bez reklam. S cenou 4,99 USD za měsíc, je model předplatného levnější, než u Mety.

Také X a Snapchat už nabízejí služby založené na předplatném. Předplatitelé úrovně X Premium vidí přibližně o 50 % méně reklam, zatímco uživatelé úrovně Premium+ nevidí v časových osách „Pro vás“ a „Sledování“ žádné reklamy. Snapchat také nabízí model bez reklam, který je však omezen jen na určité části aplikace (pouze Story a Lens).

YouTube naskočil na vlnu bez reklam se službou YouTube Premium, která uživatelům umožňuje vypnout reklamy za přibližně 14 dolarů měsíčně.

Spousta uživatelů vyjádřilo v poslední době frustraci z rostoucího počtu reklam a sponzorovaného obsahu na sociálních sítích, protože to ztěžuje vyhledávání obsahu, který skutečně chtějí vidět.

Federální obchodní komise navíc oznámila nárůst počtu lidí, kteří si ztěžují, že přišli o peníze nákupem zboží, které viděli v reklamách na sociálních sítích. Reklamy, které vydělávají peníze pro službu Meta a další platformy, nemusí být totiž nutně prověřeny, aby bylo zajištěno, že jsou důvěryhodné.

Pro uživatele v USA zatím žádné plány na uživatelské prostředí bez reklam oznámeny nebyly.

co by vás také mohlo zajímat

-->

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies