meta
Domů » Plzeňská Škodovka dodá do Lotyšska 16 bateriových vlaků za 4 miliardy

Plzeňská Škodovka dodá do Lotyšska 16 bateriových vlaků za 4 miliardy

autor: Redakce

Škoda Group dodá lotyšské společnosti Autotransporta direkcija (ATD) až 16 bateriových elektrických jednotek (BEMU) určených pro provoz v regionální dopravě. Hodnota celé zakázky, která zahrnuje základní objednávku na devět vlaků, možnost opce na dalších sedm vlaků, náhradní díly a školení, je bezmála 160 milionů eur (téměř 4 miliardy korun). Nasazení prvních vozidel je plánováno na první polovinu roku 2029.  

Po úspěšném uvedení bateriových vlaků do provozu v České republice na přelomu let 2024 a 2025 a podpisu smlouvy na až 36 bateriových vlaků pro Slovensko jde o další zakázku pro Škoda Group na tento typ vozidel.

Jednotky budou zároveň prvními bateriovými vozidly Škoda Group určenými pro širší rozchod 1520 mm. Představují tak další evoluci úspěšné platformy jednopodlažních regionálních vlaků vyvinutých pro trhy v Pobaltí. Financování projektu je zajištěno ze státního rozpočtu Lotyšska a Fondu soudržnosti EU, které tím podporují rozvoj moderní bezemisní mobility v Lotyšsku.

„Kombinace elektrického a bateriového provozu přináší dopravcům nižší provozní náklady a cestujícím rychlé a pohodlné spojení bez přestupů. Vidíme silný exportní potenciál tohoto řešení zejména ve střední a východní Evropě,“ uvedl generální ředitel Škody Petr Novotný.

„Elektrické vlaky na bateriový pohon představují pro Lotyšsko významnou investici, jejímž cílem je posílit roli železnic jako páteře veřejné dopravy a zlepšit kvalitu a dostupnost osobní dopravy,“ doplnil předseda představenstva ATD Jānis Lapiņš. 

Maximální rychlost 160 kilometrů v hodině

Dvouvozová jednotka je navržena pro provoz na napájecích systémech 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC. Maximální rychlost je 160 km/h v trolejovém a 120 km/h v bateriovém režimu. Vlak nabídne kapacitu až 188 míst pro sedící cestující, z toho 24 v 1. třídě. Jednotka je přizpůsobena také pro přepravu kol, pro která je vyčleněno osm míst. Komfortní nástup zajistí nízkopodlažní konstrukce s výškou podlahy 600 mm nad temenem kolejnice.

Dodávka vlaků do Lotyšska, zdroj: Škoda Group

Dodávka bateriových vlaků pro ATD navazuje na úspěšnou spolupráci Škoda Group v Lotyšsku, kde národní dopravce ViVi v současnosti provozuje 32 elektrických jednotek (EMU) Škoda 16Ev. Tyto vlaky  už najezdily přes osm milionů kilometrů. 

První bateriové vlaky od Škoda Group, na které technologicky nové vlaky pro Lotyšsko navazují, byly nasazeny v Moravskoslezském kraji v České republice v prosinci 2024. Během prvních deseti měsíců najely tyto jednotky dohromady více než 600 000 kilometrů, přičemž téměř polovina této vzdálenosti byla absolvována v bateriovém režimu. Nasazení čtyř BEMU zde znamená roční úsporu nejméně 200 tisíc litrů nafty a přibližně 500 tun emisí CO2.

Škoda Group vyrábí vozidla pro hromadnou dopravu a komponenty, včetně nízkopodlažních tramvají, příměstských vlakových jednotek, souprav metra, elektrobusů a trolejbusů a také řídicích a pohonných systémů pro dopravní systémy. Skupina zaměstnává 10 000 lidí v několika výrobních závodech v České republice, Finsku a Turecku. V roce 2024 dosáhla tržeb ve výši 1,36 miliardy eur a EBITDA 62 milionu eur. Škoda Group je součástí Skupiny PPF.

co by vás také mohlo zajímat

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies