meta
Domů » Při předvánočních nákupech se stala terčem podvodu pětina Čechů

Při předvánočních nákupech se stala terčem podvodu pětina Čechů

autor: Redakce

Při předvánočních nákupech, které se z velké části přesunuly na internet, se stalo terčem podvodu 21 procent Čechů. Polovina z nich podvodníkům naletěla. Zhruba 82 procent obětí kvůli tomu utrpělo finanční ztrátu, která v průměru dosáhla téměř 13 000 korun. Nejvyšší odcizená částka byla 800 000 korun. Vyplývá to z  průzkumu bezpečnostní firmy Avast mezi  1000 respondenty.

Nejčastějším incidentem byl podvod při on-line nakupování (31 procent) a falešné zprávy o doručení balíků (22 procent). Ty napodobovaly ve 42 procentech případů Českou poštu. Právě u těchto podvodů zaznamenali uživatelé v druhé polovině letošního roku nárůst o 22 procent.

„Zdánlivé informační zprávy o doručení zásilek mohou obsahovat nebezpečné odkazy, jejichž cílem je vylákat z oběti osobní údaje nebo peníze. Před jejich rozkliknutím doporučujeme nejdříve zjistit, zda jde skutečně o očekávanou zásilku. Snadno to lze ověřit na oficiálních stránkách přepravních služeb, které poskytují trasovací údaje o zásilkách, anebo posouzením, zda číslo objednávky z obchodu souhlasí s údaji o doručení,“ uvedl analytik Avastu Jakub Vávra. Pokud relevantní identifikace zásilky chybí, s velkou pravděpodobností jde o phishing.

Češi si rizika ve značné míře uvědomují. Více než tři čtvrtě dotazovaných vnímají předvánoční období jako nejrizikovější z celého roku, a 55 procent lidí se navíc obává, že se při nakupování stanou obětí kyberzločinu. To je o desetinu více než loni. 

Opět stoupá zájem o kamenné obchody

S rostoucími obavami z on-line podvodů roste i zájem o nakupování v kamenných obchodech. Až 53 procent dotázaných plánuje nakoupit raději v kamenném obchodě než on-line, což je víc než loni, kdy to bylo 49 procent. 

Podle Avastu je důležité nepoužívat při nákupech nezabezpečení veřejné Wi-Fi sítě a ověřit si legitimitu samotných prodejců. Nápadně velké slevy a nízké ceny, obvykle trvající krátkou dobu pro vyvolání nátlaku na spotřebitele, jsou právě často příkladem chování podvodných e-shopů. Před nákupem na e-shopu či u prodejce na on-line tržišti je proto podle zástupců Avastu vhodné vyhledat si jeho hodnocení, což podle průzkumu plánuje provést 75 procent Čechů. Často se zákazníci o existenci obchodů přesvědčují také přes jejich profily na sociálních sítích (64 procent). 

co by vás také mohlo zajímat

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies