Škodě Auto loni klesl zisk po zdanění o 53 procent na 415 milionů eur, tedy zhruba deset miliard korun. Provozní zisk automobilky se snížil o 42 procent na 628 milionů eur, což je zhruba 15 miliard Kč. Celkové tržby automobilky se na rozdíl od provozního zisku zvýšily o 18,5 procenta na 21 miliard eur, tedy v přepočtu zhruba 499 miliard korun.
Kvůli ukončení obchodních aktivit a výroby v Rusku Škoda Auto Group loni přišla o téměř 700 milionů eur, tedy zhruba 17 miliard korun. Automobilka aktivity na ruském trhu ukončila po invazi Ruska na Ukrajinu a v současnosti jedná o jejich prodeji. Jednání jsou v závěrečné fázi. Škoda v Rusku vyráběla v závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu. V roce 2021 bylo pro značku Rusko druhým největším trhem, na který dodala 90 400 vozů. Loni to bylo 18 300 aut.
Podle předsedy představenstva Klause Zellmera byla vysoká ztráta v Rusku způsobená nutností udržovat tamní obchodní síť i výrobní závody, i když už automobilka vozy nevyráběla ani neprodávala. Zároveň ztrátu označil za jednorázovou položku, a protože není šance na brzké obnovení výroby a prodeje, rozhodla se ruská aktiva prodat.
„Jednání jsou v závěrečné fázi, ale detaily nemohu sdělovat, dokud je neodsouhlasí všechny zúčastněné strany,“ dodal.
Dodávky aut zákazníkům se loni snížily o 16,7 procenta na 731 300 vozů. Situace na trhu zůstala podle Zellmera náročná kvůli přetrvávajícímu nedostatku polovodičů, pokračujícím problémům v dodavatelských řetězcích a podstatnému nárůstu cen surovin.
„Během pravděpodobně nejnáročnějších tržních podmínek v novodobé historii společnosti dosáhla Škoda Auto velmi solidního finančního výsledku,“ uvedl Zellmer. Group Letos chce firma vyrobit a prodat více vozů než loni.
Nejprodávanějším modelem zůstala i přes pokles o 30 procent na 141 100 vozů Octavia, následují Kamiq a Kodiaq s 96.300, respektive 94 500 vozy. Největší nárůst hlásí indický model Kushaq se zvýšením o 110 procent na 26 800 aut a elektrický Enyaq s růstem o pětinu na 53 700 aut.
Největším trhem bylo loni Německo, kam společnost dodala 134 300 aut, tedy o 1,8 procenta méně než v roce 2021. Nejvíce rostla Indie, kde se prodeje zvýšily o 128 procent na 51.900 vozů. Největším prodejním regionem zůstala západní Evropa s poklesem o 7,8 procenta na 377 000 vozů. V Číně se odbyt snížil o 37 procent na 44 600 aut.
Škoda dnes oznámila že nově převezme strategické řízení a budoucí expanzi velkoobjemových značek mateřského koncernu Volkswagen – Škoda, Volkswagen a Seat v regionu jihovýchodní Asie ASEAN. Ten vedle Vietnamu zahrnuje například Kambodžu, Laos, Singapur, Malajsii nebo Filipíny. Na trhu chce dosáhnout podíl pět procent. Podobnou roli v koncernu již automobilka má v Indii.
Škoda je v současnosti těsně před vstupem na vietnamský trh. Letos na něm zahájí prodej dovážených modelů a v roce 2024 spustí lokální montáž vozů. Indie se stane exportním centrem české automobilky. Také na Blízkém východě posiluje Škoda Auto své obchodní aktivity, připojila se k prodejní společnosti Audi Volkswagen Middle East a s využitím spolupráce s výrobním zázemím v Indii chce v příštích třech letech v regionu navýšit odbyt na 5000 vozů.