Porcelánka Thun 1794 definitivně zavřela svůj podkrušnohorský závod v Klášterci nad Ohří. Firmě se nepodařilo sehnat dostatek zakázek. Výrobce měl v loňském roce tržby ve výši 394 milionů korun, což je ale meziročně o 100 milionů méně. Thun tak skončil ve ztrátě v řádu desítek milionů. Generální ředitel Vlastimil Argmann ale věří, že bude lépe. Od dubna se podle něj opět začaly objevovat nové objednávky.
Porcelánka Thun 1794 je v současné době nejstarší a největší český výrobce porcelánu. Funguje, nebo spíše fungoval, ve třech provozovnách – v Nové Roli, Klášterci nad Ohří a závodě Concordia-Lesov.
„Co se týká odbytu, tak první tři měsíce letošního roku byly opravdu špatné. Teď se to v dubnu a květnu začíná trochu zvedat, takže už to vypadá, že bychom se mohli dostat do nějakého normálního režimu. Zakázky jsme měli tak na tři, na čtyři dny dopředu, takže to bylo ‚z ruky do huby‘,“ popsal situaci na přelomu loňského a začátku letošního roku pro ČTK Argmann. Další propouštění nyní firma nechystá.
Poslední porcelán opustil klášterecký závod loni v září. Šlo o jídelní soupravy, šálky na nožce řady Marie Luise a hrnky na chomutovské vánoční trhy. Poté začala porcelánka utlumovat svůj závod kvůli vysokým cenám energií a úbytku zakázek. Vedení firmy doufalo, že postačí zastavit výrobu bílého střepu, ale zůstane dekorovna, balírna a expedice. Nakonec ale Thun 1794 musel přistoupit i ke zrušení zbývajících provozů v Klášterci. O práci tak přišlo zhruba 50 až 60 zaměstnanců. Dalších pět našlo uplatnění v pobočce v Lesově.
Thun vidí potenciál v gastru
Prodeji porcelánu nesvědčí válečné konflikty a rozpad dodavatelských řetězců. Navíc právě porcelán je zboží, které si lidé i firmy dokáží odpustit spíše než jiné, nebo jeho nákup odložit na později. Proto se nyní chce porcelánka přeorientovat z výroby porcelánu pro domácnost na segment gastronomie. Podle Argmann může konkurovat například tím, že porcelán z Thunu je lehčí, a tedy pro personál restaurací snadněji přenosný. Novinky chystá i v segmentu porcelánu do kaváren.