Češi letos za mikulášskou nadílku utratí okolo 550 milionů korun. Průměrná útrata vzroste o sedm procent na přibližně 290 Kč. Mikuláš je z hlediska obchodníků 8. nejvýnosnější událost v roce.
Svátek svatého Mikuláše se tradičně slaví v podvečer 5. prosince. Lidé v převleku za Mikuláše, anděla a čerta odměňují hodné děti sladkostmi, zlobivé naopak dostanou uhlí a brambory. Tomu odpovídá i charakter mikulášských nákupů.
„Češi během nich ve zvýšené míře utrácí zejména za sladkosti, půjčení či koupi kostýmu nebo kostýmových doplňků typu mikulášského plnovousu či čepice, drobnější dekorativní předměty a menší dárky. Mikuláš totiž v některých rodinách představuje zahřívací kolo před Vánoci,“ uvedl ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Letos se podle Kovandy bude mikulášské obdarovávání v ČR týkat necelých dvou milionů lidí, kteří se na nějaký ten dárek mohou těšit. Obdarovanými jsou v drtivě většině případů děti. V mnohem menší míře se symbolickou mikulášskou nadílkou obšťastňují také dospělí. Naopak některé rodiny s dětmi, zejména sociálně slabší, mikulášské obdarovávání vynechávají, neboť kvůli finančně napjatým rozpočtům upřednostňují šetření na dárky vánoční. Letos takových rodin bude kvůli energetické drahotě a obecně inflaci více, než tomu bývá obvykle.
Mikulášské výdaje tak představují ani ne setinu výdajů vánočních, které letos dosáhnou zhruba 55 až 60 miliard korun. Následuje útrata za oslavy spojené s koncem roku odhodovaná na 15 miliard a Velikonoce s celkem osmi miliardami Kč.