meta
Domů » Za mikulášskou nadílku a kostýmy Češi letos utratí přes půl miliardy

Za mikulášskou nadílku a kostýmy Češi letos utratí přes půl miliardy

autor: Redakce

 Češi letos za mikulášskou nadílku utratí okolo 550 milionů korun. Průměrná útrata vzroste o sedm procent na přibližně 290 Kč.  Mikuláš je z hlediska obchodníků  8. nejvýnosnější událost v roce.

Svátek svatého Mikuláše se tradičně slaví v podvečer 5. prosince. Lidé v převleku za Mikuláše, anděla a čerta odměňují hodné děti sladkostmi, zlobivé naopak dostanou uhlí a brambory. Tomu odpovídá i charakter mikulášských nákupů.

„Češi během nich ve zvýšené míře utrácí zejména za sladkosti, půjčení či koupi kostýmu nebo kostýmových doplňků typu mikulášského plnovousu či čepice, drobnější dekorativní předměty a menší dárky. Mikuláš totiž v některých rodinách představuje zahřívací kolo před Vánoci,“ uvedl ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Letos se podle Kovandy  bude mikulášské obdarovávání v ČR týkat necelých dvou milionů lidí, kteří se na nějaký ten dárek mohou těšit.  Obdarovanými jsou v drtivě většině případů děti. V mnohem menší míře se symbolickou mikulášskou nadílkou obšťastňují také dospělí.  Naopak některé rodiny s dětmi, zejména sociálně slabší, mikulášské obdarovávání vynechávají, neboť kvůli finančně napjatým rozpočtům upřednostňují šetření na dárky vánoční.  Letos takových rodin bude kvůli energetické drahotě a obecně inflaci více, než tomu bývá obvykle.

 Mikulášské výdaje tak představují ani ne setinu výdajů vánočních, které letos dosáhnou zhruba 55 až 60 miliard korun. Následuje útrata za oslavy spojené s koncem roku odhodovaná na 15 miliard a Velikonoce s celkem osmi miliardami Kč.

co by vás také mohlo zajímat

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies