meta
Domů » Boeing potřebuje nové letadlo

Boeing potřebuje nové letadlo

autor: Lucie Svobodová

Společnost Boeing čelí od začátku roku řadě problémů, od lednové poruchy v letadle aerolinky Alaska Airlines, přes zhoršení očekávaných výsledků a zpožděné dodávky letadel, až po náhradu generálního ředitele. Následky by se podle analytiků daly zmírnit, kdyby společnost konečně představila svůj dlouho slibovaný letoun 787. Jinak by Boeing mohl přijít o značnou část tržního podílu ve prospěch konkurenčního Airbusu.

Společnost Boeing se stále snaží vzpamatovat z problémů, které zapříčinil lednový výbuch panelu v jejím nejprodávanějším letadle 737 Max společnosti Alaska Airlines. Tato událost ubrala Boeingu z tržní hodnoty 28 miliard dolarů.

Finanční ředitel Boeingu Brian West ve čtvrtek navíc investorům oznámil, že situace s cash flow bude ještě horší, než trhy očekávaly, a zároveň horší, než samotná společnost odhadovala v březnu. Dosud neupřesněný výpadek hotovostních toků je důsledkem výrazného poklesu v dodávkách letadel.

Pod tlakem federálního vyšetřování kvůli lednové poruše a rozzuřených zákazníků kvůli zpožděným dodávkám letadel představenstvo společnosti Boeing v březnu oznámilo, že začne hledat nového generálního ředitele, který nahradí stávajícího Davida Calhouna.

Nové letadlo jako řešení všech problémů

Prudkou ztrátu tržního podílu ve prospěch konkurenční společnosti Airbus může podle analytiků zastavit příchod nového letounu 787, který Boeing slibuje už od roku 2003. V listopadu 2022 generální ředitel David Calhoun vyloučil zavedení nového letadla až do roku 2035 s tím, že technologie pro zásadní změnu palivové účinnosti nebude do té doby připravena.

Odborníci varují, že pokud by Boeing představil letadlo dříve, mohla by ho konkurenční společnost Airbus o rok či dva později opět trumfnout letadlem, které ho překoná. Zároveň by tak ale nové letadlo Boeingu přišlo o nové teprve vyvíjené technologie, které slibují snížení emisí.

Airbus může být nucen postupovat rychleji kvůli většímu tlaku v Evropě na snižování emisí uhlíku v letecké dopravě. Společnost se zavázala, že v roce 2035 představí malé letadlo s nulovými emisemi poháněné vodíkem.

Pokud se nepodaří uvést na trh nové letadlo před rokem 2035, podíl Boeingu na trhu s úzkými letadly by mohl klesnout pod 40 %, odhaduje analytik Ron Epstein z Bank of America.

Calhounovo rozhodnutí vynechat nové letadlo až do roku 2035 by dalo Boeingu čas na stabilizaci provozu, včetně integrace dodavatele trupu letounu 737 společnosti Spirit AeroSystems. To zahrnuje zvýšení tempa výroby a uvedení na trh tří dlouho odkládaných variant stávajících letadel – Max 7, Max 10 a 777X. Společnost předpokládá, že jí to umožní zvýšit volný peněžní tok na 10 miliard dolarů ročně do roku 2026, což jí pomůže splatit čistý dluh ve výši zhruba 40 miliard dolarů.

Zdroj: Forbes.com

co by vás také mohlo zajímat

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies