Domů » Jak se Netflix potýká s konkurencí, úbytkem předplatitelů a propouštěním zaměstnanců?

Jak se Netflix potýká s konkurencí, úbytkem předplatitelů a propouštěním zaměstnanců?

autor: Lucie Svobodová

Netflix byl největším konkurentem hollywoodského businessu od roku 2013, kdy začal vytvářet své vlastní originální pořady. Nyní se však potýká se zvýšenou konkurencí, propadem ceny akcií a úbytkem předplatitelů. Společnost omezila výdaje a propustila stovky zaměstnanců v různých odděleních.

Netflix, převratná streamovací společnost, jejíž inovativní strategie a raketový růst přetvořily zábavní průmysl, čelí v poslední době mnohým problémům. Poté, co na začátku roku 2022 poprvé v historii začala ztrácet předplatitele, cena jejích akcií se začala propadat.

Propouštění zaměstnanců začalo během jara napříč všemi odděleními. Vlna propouštění se dotkla stovek zaměstnanců a smluvních partnerů na plný úvazek.

Scénáristé, producenti, agenti a další zainteresované strany se vyjádřili k obavám, že by společnost mohla snížit své tvůrčí ambice, výrobní rozpočty a výdaje na obsah spolu se svými zaměstnanci.

Kvůli společnosti Disney, která v prvním čtvrtletí tohoto roku vykázala lepší výsledky i větší počet předplatitelů, se Netflix ocitl na druhé koleji.

Netflix začal na domněnky, že je v ohrožení, rychle reagovat. Oznámil plány na vytvoření obsahu podporovaného reklamou a začal pracovat na vývoji možného živého vysílání. Společnost se dokonce ucházela o práva na vysílání závodů Formule 1, což by byl její první vstup do živého sportovního vysílání. Nabídku nakonec ovšem vyhrála společnost ESPN, která spadá pod Disney.

Počátky Netflixu

Netflix uvedl svůj první originální seriál, norské mafiánské drama „Lilyhammer“, teprve před deseti lety. Za tu dobu se stal tento streamovací server výzvou veškerému zábavnímu průmyslu svým globálním přístupem k tvorbě, marketingu a distribuci obsahu.

Společnost, která začínala jako obchod s DVD zasílanými poštou, je nyní celosvětovým lídrem v oblasti předplaceného streamovaného obsahu. Ke konci roku 2021 měla 222 milionů předplatitelů.

Úspěch Netflixu přiměl starší mediální společnosti, jako Disney, Warner Bros. Discovery nebo NBCUniversal, aby se samy také vydaly touto cestou.

Netflix se vždy soustředil na produkty a data, díky čemuž je při vytváření obsahu vždy o krok napřed oproti své hollywoodské konkurenci.

Expanze do celého světa

Když Netflix poprvé vstoupil do Hollywoodu, jeho konkurenti ho oceňovali jako platformu pro dávno zapomenuté seriály a filmy. Brzy se však ukázalo, že společnost bude zahrnovat více než jen licencované pořady.

Streamovací služba zahájila své původní vysílání se zaměřením na prestižní projekty od vysoce postavených tvůrců. Jednalo se například o seriály jako „House of Cards“ nebo „Orange is the New Black“. V průběhu let se však Netflix systematicky snažil dobýt všechny hlavní žánry, od dokumentů přes standup speciály, až po reality show.

Společnost také investovala velké prostředky do originálních pořadů pro děti, aby snížila odliv předplatitelů.

„Opravdový hit v oblasti dětské zábavy potřebuje mnoho let, aby si vybudoval své publikum. Potřebuje tak 5, 6, 7 sezón, aby se skutečně prosadil a pak mohl prodávat batohy ve Walmartu,“ řekla Cyma Zarghami, bývalá prezidentka Nickelodeonu, která nyní vede mediální společnost MiMo Studios zaměřenou na dětské publikum.

Dnes Netflix vytváří a distribuuje stovky originálních titulů ročně a vytváří celosvětové hity ze seriálů jako „Stranger Things“ a „Bridgerton“ a filmů od „Red Notice“ po „Don’t Look Up“.

Zároveň vyvrátil tvrzení, že mezinárodní programy nemají u amerických diváků ohlas, a z jihokorejského thrilleru „Squid Game“ a španělského dramatu „Money Heist“ udělal dva ze svých nejsledovanějších seriálů.

Společnost Netflix již několik let sleduje globální trendy v oblasti obsahu. Nejprve se pomalu přesunula na několik trhů mimo USA a v roce 2016 zahájila rozsáhlou expanzi, při které zpřístupnila svou službu ve 130 zemích najednou. Nyní působí ve všech zemích kromě Číny, Severní Koreje, Ruska a Sýrie.

V současné době se všichni konkurenti jako HBO Max nebo Disney+ snaží o tvorbu globálních programů.

Netflix je navzdory všemu v Hollywoodu stále vnímán jako vetřelec. Dokazuje to fakt, že první streamovací službou, která získala v tomto roce Oskara za nejlepší film byla Apple TV+ s filmem „CODA“.

co by vás také mohlo zajímat

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies