Domů » Jaromír Sladkovský: Svět NFT v roce nula

Jaromír Sladkovský: Svět NFT v roce nula

autor: Redakce

Rok 2021 lze v mnoha ohledech označit za rok NFTýček. Pokud na začátku roku věděla pouze hrstka nadšenců z kryptosvěta co vlastně zkratka NFT znamená, potom na konci roku tady máme samostatný trh s digitálními obrazy, videi a objekty na internetu, který je téměř každodenně skloňován v médiích. Podle posledních odhadů bylo v roce 2021 utraceno za NFT objekty přibližně 41 miliard amerických dolarů. To už je slušná suma peněz. Pro srovnání, za celý rok 2020 se prodala celosvětově umělecká díla v hodnotě 50 miliard dolarů. Svět NFT tak v prvním roce svojí reálné existence téměř vyrovnal, ve finančním vyjádření, obchod s uměleckými předměty, který je zde s námi již po generace.

NFT je zkratka prvních písmen anglického „Non-fungible token“.  Volně přeloženo „nezaměnitelný žeton“. Rozvoj moderních technologií, především potom širší využití blockchain technologií, umožnil vlastnictví objektů v digitálním prostoru. Do vzniku NFT nebylo možné vlastnit samostatné obrázky, videa nebo jiné objekty na internetu. Mohli jste si stáhnout obrázek ve formě .jpeg, ale tento obrázek si mohl stáhnout kdokoliv chtěl a nebylo možné určit, který je ten původní a komu vlastně patří. Patřil všem a nikomu. Všechny kopie byly rovnocenné. Rozvojem a využitím blockchainu se podařilo tento problém vyřešit. Všichni dobře známe katastr nemovitostí. Zjednodušeně řečeno je blockchain v tomto případě takovým „katastrem objektů“ v digitálním prostoru (rozuměj na internetu).

Jaký je tedy rozdíl mezi kryptoměnami a NFT? U kryptoměn jako je Bitcoin, Ethereum nebo Solana je to stejné jako s penězi, které máme v peněžence. Je nám jedno, kterou stokorunu máme v peněžence. Důležitá je pro nás hodnota, kterou reprezentují. Tedy skutečnost, že s ní mohu zaplatit a směnit jí za něco jiného. U NFTýček je to naopak stejné jako u uměleckých děl. Pokud se mi líbí jeden konkrétní obraz, chci si koupit a vlastnit právě tento obraz a blockchain přesně toto umožňuje.

Jakkoliv se to může zdát na první pohled banální, jde o významnou inovaci. Historicky jsou inovace a rozvoj vždy významně spojeny s naší osobní motivací konat s tím, že naše práva, majetky, duševní a intelektuální vlastnictví bude ochráněno. Digitální díla dokážou nabídnout, na rozdíl od fyzických děl ještě něco navíc. Jedna z vlastností digitálních uměleckých děl je, že autor může k jakémukoliv uměleckému dílu „vtělit“ podmínky, které s tímto dílem žijí. Autor si například může zajistit, že při každém budoucím prodeji mu bude plynout 5 % z kupní ceny.  Část výnosů z prodeje může automaticky směřovat například na charitu. Navíc majitelé podobných uměleckých děl se mohou sdružovat a vytvářet samostatné společenství a vlastnictví díla je něco jako vstupenka do „klubu“, atp. Digitální díla tak mohou mít mnohem širší využití.

NFT mánie odstartoval v březnu loňského roku prodejem digitální koláže umělce známého pod pseudonymem „Beeple“ nesoucí název „Prvních 5000 dnů“.  Ještě v roce 2020 se jeho díla prodávala ne více než za 100 dolarů. V březnu tuto koláž prodal známý aukční dům Christies za 69 milionů dolarů. Další díla následovala v rychlém sledu.

Dnes jsou asi nejznámějšími NFTýčky postavičky Cryptopunks, nebo opičáci Bored Ape Yacht Club či Mutant Ape Yacht Club. Jde o omezené série obrázků v podobném stylu či se stejnou tematikou. Pro majitele se stali nejenom skvělou investicí, ale především kultem a příslušností k určitému klubu či elitě. Až čas ukáže, o jak trvalý status a hodnotu jde. Lze předpokládat, že v případě digitálních děl bude vývoj sentimentu a nálad trhu ještě variabilnější než je tomu ve „fyzickém“ světě.  

Nejvíce NFTýček najdete zatím na blockchainové síti Ethereum. Ostatní sítě jako například Solana se jim snaží zdatně sekundovat. Pokud se chcete podívat co se nabízí a za kolik, stačí si na internetu otevřít stránky nejznámějších burz. OpenSea, Decentraland nebo Magic Hill. Ale pozor v digitálním světě se nekupují díla za dolary, eura nebo koruny, ale za etherea, solany nebo polygony.

Jaromír Sladkovský, generální ředitel Raiffeisen investiční společnosti Praha

co by vás také mohlo zajímat

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies