Domů » Letiště po celém světě bojují s nedostatkem zaměstnanců a se zrušenými lety

Letiště po celém světě bojují s nedostatkem zaměstnanců a se zrušenými lety

autor: Lucie Svobodová

Chaos na letištích se stává pravidlem. K rušení letů dochází nyní čtyřikrát častěji než v roce 2019. Jenom americké letecké společnosti zpozdily nebo zrušily minulý víkend více než 35 000 letů. Cestovní analytici uvádí, že za přerušením provozu stojí počasí a personální problémy. Krize se týká letišť prakticky po celém světě. Bude hůř, tvrdí odborníci.

Cestující, kteří doufali v bezproblémovou cestu po téměř dvouletém přerušení provozu kvůli epidemii Covidu-19, se na letišti setkávají s noční můrou.

Letní cestovní sezóna bude pravděpodobně velice chaotická, protože poptávka po létání prudce stoupá zpět na úroveň, která byla naposledy zaznamenána před pandemií.

Podle některých analytiků a vedoucích představitelů leteckého průmyslu se situace bude ještě zhoršovat. Viní z toho řadu problémů: nedostatek pilotů, nedostatek personálu ve střediscích řízení letového provozu a špatné počasí.

Letos v pátek 27. května, tedy v pátek před víkendem Memorial Day, zrušily letecké společnosti 5 % všech plánovaných letů v USA a 26 % letů přiletělo se zpožděním. V roce 2019 bylo podle údajů společnosti FlightAware o stejném víkendu v tento pátek zrušeno pouze 1 % letů, zatímco 17 % letů mělo zpoždění.

Problémy s počasím

Podle cestovního analytika Henryho Harteveldta je počasí „největší neznámou“, která ovlivňuje letecké společnosti, zejména v nadcházející hurikánové sezóně..

Letecké společnosti se snaží najít řešení, jako například umožnit letadlům létat v nižších výškách pod bouřkovými systémy. Tato strategie by ovšem zvýšila množství spáleného paliva, což může při jeho prudce rostoucích cenách znamenat tlak na finance leteckých společností.

Společnost American Airlines mezitím vytvořila program s názvem HEAT, který sleduje potenciální narušení letového provozu, aby dopravce mohl proaktivně upravit svůj letový řád.

„Musíme být schopni být velmi pohotoví a přizpůsobit se scénáři, který se odehrává,“ uvedl provozní ředitel společnosti American Airlines David Seymour.

Nedostatek zaměstnanců

Dalším faktorem, který způsobuje zpoždění a rušení letů, je nedostatek pilotů. Během pandemie letecké společnosti přišly o množství z nich. Nyní si potřebují najmout, vyškolit a udržet další.

Regionální dopravci jsou postiženi zejména tím, že jejich piloty přebírají velké letecké společnosti, které platí více. Někteří američtí regionální dopravci, jako například Envoy a Piedmont, proto téměř zdvojnásobují platy svých pilotů, aby si je udrželi.

Odborová organizace pilotů společnosti United Airlines schválila předběžnou dohodu, která mimo jiné zvýší platy pilotů. Součástí dohody je také nová politika placené mateřské dovolené a vylepšené postupy plánování.

Kromě pilotů chybí v leteckém průmyslu také například palubní průvodčí nebo personál u letištních přepážek. I na těchto pozicích bylo velké množství zaměstnanců během pandemie propuštěno.

Nepříznivá situace se týká také evropských letišť. Cestující se i tady potýkají s kilometrovými frontami, ztracenými zavazadly nebo odlety do chybné destinace.

co by vás také mohlo zajímat

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies