Jan Société spolu s Kanceláří generálního komisaře české účasti na světové výstavě EXPO 2025 představili kolekci pro český národní pavilon v Ósace. Kolekce inspirovaná japonským workwearem zahrnuje celkový set oblečení pro celý personál českého pavilonu na EXPO 2025 v Ósace. V těchto outfitech tak bude možné potkat hostesky, obsluhu restaurace a další pracovníky pavilonu. Kolekce se skládá z bomberu, košile, trika, kalhot a zástěry, doplněná je o speciální siluetu tenisky Prestige x Jan a o šátek s motivem Reného, maskota pavilonu. Je pak barevně rozlišena právě podle funkcí – světlá písková je pro hostesky a průvodce návštěvnickou cestou (stálou expozicí), modrá pak pro gastro provoz.
„Tématem české účasti na EXPO 2025 je Talent a kreativita pro život. Jsem moc rád, že na propagaci Česka můžeme spolupracovat s talentovanými profesionály z mnoha oblastí, jako je kultura, design, umění, F&B nebo byznys, kteří mají světové renomé a pomáhají nám s prezentací Česka více než 10 000 kilometrů od domova. Jedním z takových skvělých talentovaných lidí je Jan Černý, kterému bych chtěl moc poděkovat za povedený návrh uniforem, které denně bude oblékat personál českého pavilonu,“ komentuje přímo z Ósaky generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška.
„Přestože jsem Honzovi řekl, že bych chtěl navázat na olympijskou kolekci a Paříž a vzbudit podobný rozruch něčím extravagantním, udělal to opět po svém. A já jsem za to rád, uniformy skvěle ladí s japonským prostředím, respektují japonský minimalismus a zároveň jsou velice originální. Nenápadně také kombinují prvky, které k naší prezentaci používáme – maskota Reného, označení czechia a bystrému pozorovali neunikne ani lipový list z našeho loga, který odkazuje na naše národní symboly, broušené sklo i japonské origami,“ dodává generální komisař.

Jan Černý přistupoval k návrhu kolekce komplexně a sestavil tak set, který zaměstnancům poslouží v různém počasí a teplotách, které se v Japonsku během půlročního konání EXPO promění. Celá kolekce je perfektně kombinovatelná, výrazně odlišená a rozpoznatelná mezi dalšími návštěvníky. A to hlavně díky svojí uniformní barevnosti a velkému nápisu Czechia na zádech.
Na nohách bude mít personál tenisky Prestige
Hlavním tématem kolekce je dialog mezi českými ikonickými montérkami a japonskou workwear kulturou. Hlavním materiálem je bavlna, která je ale ošetřená speciálními enzymy během spírání tak, že působí lehce a příjemně. Tenisky Prestige x Jan z koňakové barvy kůže mají na vnitřní straně boty perforaci, aby zajistily větrání i ve vyšších teplotách.

„Během své rešerše, kde jsem se zabýval českou (ne)kulturou v oblékání, jsem narazil na zajímavou paralelu mezi naší a japonskou kulturou. Objevil jsem, jak blízké jsou si naše milované i nenáviděné montérky s japonským workwearem (módou inspirovanou pracovními oděvy, která je v Japonsku velmi zakořeněná do kultury odívání). Tak jsem v návrzích nechal tyto dva styly pracovních oděvů komunikovat a mluvit. Vznikly z toho tyto uniformy, které možná můžou připomínat Otíkovy montérky z filmu Vesničko má, středisková. Když je ale zasadíme do prostředí mezinárodní půdy Expa v Ósace, tato reference se najednou vytrácí a workwear siluety mojí kolekce dostávají zase úplně jiný význam. A to je jeden z faktorů, který mě na módě opravdu baví, jak moc dokáže změna prostředí a okolností změnit význam samotného oděvu,“ říká ke kolekci zakladatel a kreativní ředitel značky Jan Société Jan Černý.
Na oblečení se objevují vyšívané dekorace na hrudníku, které odkazují na tolik potřebné kapsy na pracovních oděvech. Ovšem kapsy jsou jen náznakem vyšité v jejich siluetách. Oděv tak není dekorovaný umělými ornamenty, ale právě prvky, které na něj přirozeně patří. Na zádech pak u všech oděvních druhů najdete signature Jan label a také velký nápis czechia, takže budeme po areálu Expa rozpoznatelní i na velkou vzdálenost.
„Sepraný“ minimalismus
Siluety jsou oversized, stejné pro ženy i muže a jsou oproti dřívějším Janovým kolekcím nečekaně minimalistické. „I to má svůj důvod – právě sázka na tlumené barvy a čisté siluety nás může odlišit od ostatních pavilonů, které často volí velmi výrazně barevné a vzorované outfity. Navíc Japonci takřka nenosí vzory, na minimalismu a volných siluetách si zakládají,“ dodává Jan Černý.

Kolekce uniforem je sepraná a má působit tak, jako by je už někdo nosil. Designu zástěry pak díky proříznutí ve spodní části připomíná ikonické lacláče.
„Mám radost, že touto kolekcí můžu bořit pro mě už naprosto zastaralé představy o hosteskách na byznysových eventech, kde si každý hned vybaví mladou slečnu v podpatcích a uplých mini šatech, která tam jako oběť stojí u stolku k pokoukání pánů businessmanů. Tak svět už opravdu nefunguje a já sám neuznávám to, že by ženy měly být prezentovány v těchto podřadných rolích. Současně takovýto outfit by v celosvětovém měřítku, a ještě v Japonsku byl nejen nevhodný, ale ani by nikoho nezaujal – Japonci takřka nenosí oděvy upnuté na tělo, užívají si volnost oversized siluet a volných střihů. Myslím si, že můžeme být i díky takto oblečenému staffu zaujmout návštěvníky a stát se tak zapamatovatelným pavilonem,“ dodává Jan Černý.
Mimo samotnou kolekci pro staff pavilonu Jan Černý také navrhnul obleky a kostýmky pro management pavilonu. Značka Jan Société se do Ósaky také chystá s vlastní prezentací ve formě konceptuální fashion show.
Do začátku světové výstavy Expo v japonské Ósace už zbývá jen 16 dní.
