meta
Domů » Meta čelí další stížnosti: Placené verze Facebooku a Instagramu bez reklam ohrožují základní evropské právo na ochranu osobních údajů
instagram

Meta čelí další stížnosti: Placené verze Facebooku a Instagramu bez reklam ohrožují základní evropské právo na ochranu osobních údajů

autor: Lucie Svobodová

Nezisková organizace NOYB dnes dnes podala stížnost na společnost Meta u rakouského úřadu pro ochranu osobních údajů. Důvodem je rozhodnutí Mety zahájit v Evropě placené varianty sociálních sítí Facebook a Instagram, které nebudou zobrazovat personalizované reklamy, aby splnila požadavky Evropské Unie (EU) na ochranu soukromí uživatelů. Podle organizace uživatelé ale budou muset platit extrémní částky za zachování svého základního práva na ochranu osobních údajů. Meta navíc ignoruje velmi rozdílnou úroveň příjmů v různých zemích EU.

Evropským uživatelům dává Meta nově na výběr, zda souhlasí se shromažďováním osobních údajů pro personalizovanou reklamu, a nebo zaplatí 251,88 EUR ročně, aby si zachovali své základní právo na ochranu soukromí .

NOYB ve svém prohlášení uvádí, že cena za verzi sociálních platforem bez reklam je nejen nepřijatelná, ale výzkumy navíc ukazují, že pouze 3 % uživatelů chtějí být sledováni. Více než 99 % z nich se pak při konfrontaci s poplatkem za ochranu osobních údajů rozhodne pro neplacenou verzi.

„Pokud to Metě projde, konkurence ji bude následovat, a vzhledem k tomu, že průměrně má člověk v mobilu nainstalovaných 35 aplikací, mohlo by zachování soukromí v telefonu brzy stát 8 815 eur ročně,“ uvedla organizace ve svém prohlášení.

Další pokus obejít zákony EU o ochraně osobních údajů

Evropský soudní dvůr v červenci rozhodl, že nakládání společnosti Meta s uživatelskými údaji pro personalizované reklamy je nezákonné. V lednu ještě k tomu Evropský sbor pro ochranu osobních údajů na základě stížnosti NOYB z roku 2018 uložil společnosti Meta za pokutu za porušování zákonu o využívání uživatelských dat ve výši 390 milionů eur a nařídil jí získat souhlas uživatelů.

„Ve svém dalším pokusu o podkopání práva EU chce nyní Meta účtovat lidem poplatky za to, že si zvolí verzi sociální platformy, která bude šetrná k jejich soukromí. Od začátku listopadu si uživatelé Instagramu a Facebooku musí vybrat mezi platbou až 251,88 eur ročně nebo nechat Metu sledovat jejich osobních údaje pro účel cílené reklamy,“ uvádí NOYB.

Podle práva EU je souhlas se sledováním online aktivit uživatelů a personalizovanou reklamou platný pouze tehdy, pokud je „dobrovolně udělen“. Tento zákon má zajistit, že se uživatelé vzdají svého základního práva na soukromí pouze tehdy, pokud je to jejich skutečná svobodná vůle.

Společnost Meta nyní ale zavedla přesný opak skutečně svobodné volby, aby zákon obešla. Facebook zavede „poplatek za ochranu soukromí“ ve výši až 12,99 EUR měsíčně, pokud uživatelé nesouhlasí se zpracováním svých osobních údajů pro cílenou reklamu.

Každý další propojený účet, jako například Instagram bude stát dalších 8 eur, což činí celkem 251,88 eur ročně pro jednu osobu používající Instagram a Facebook. Meta uvádí, že její průměrný příjem na uživatele v Evropě činil v období od 3. čtvrtletí 2022 do 3. čtvrtletí 2023 16,79 USD. To odpovídá ročnímu příjmu pouhých 62,88 € na uživatele.

3 % lidí chtějí personalizované reklamy, 99,9 % souhlasí se sběrem osobních údajů

Všechny dostupné vědecké výzkumy naznačují, že tento systém placení za verzi sociálních sítí bez reklam, je protikladem svobodného souhlasu a zásadně ovlivňuje svobodnou vůli uživatelů. Generální ředitel společnosti Content pass uvedl, že podle výzkumu by 99,9 % uživatelů souhlasilo se sběrem jejich dat, i pokud by cena poplatku byla jenom 1,99 eur.

Průzkumy zároveň ukazují, že pouze 3 až 10 % uživatelů si přeje, aby jejich osobní údaje byly využívány pro cílenou reklamu.

„Není to ani chytré, ani legální řešení. Jen ubohé, jak Meta nadále ignoruje právo EU,“ uvedl předseda společnosti NOYB Max Schrems.

Ochrana soukromí by brzy mohla vyjít rodinu na 35 000 eur ročně

Pokud se společnosti Meta podaří tento nový přístup obhájit, pravděpodobně se spustí dominový efekt. TikTok už nyní údajně testuje předplatné bez reklam mimo USA. V budoucnu by mohli Metu následovat i další poskytovatelé aplikací, čímž by se soukromí online stalo pro většinu uživatelů nedostupným.

Podle dat společnosti Google má průměrný člověk ve svém chytrém telefonu nainstalováno 35 aplikací. Pokud by všechny tyto aplikace následovaly příklad Mety a účtovaly si podobný poplatek, museli by lidé platit poplatky za základní práva ve výši 8 815,80 EUR ročně.

Pro čtyřčlennou rodinu by se cena za ochranu osobních údajů vyšplhala na 35 263,20 EUR ročně, což je více než průměrný příjem na plný úvazek v EU. V některých členských státech EU s nižšími průměrnými příjmy jsou pak tato čísla ještě extrémnější.

„Základní práva musí být dostupná všem. Kolik lidí by například ještě využilo svého volebního práva, kdyby za něj museli zaplatit 250 eur? Byly doby, kdy byla základní práva vyhrazena bohatým. Zdá se, že nás chce Meta vrátit o více než sto let zpět,“ uvádí Schrems.

Ochrana soukromí pouze pro bohaté

Ve svém prohlášení NOYB uvádí, že cena je obecně extrémně vysoká, ale do toho ještě navíc ignoruje velmi rozdílnou úroveň příjmů v zemích EU a skutečnost, že 21,6 % obyvatel EU je ohroženo chudobu nebo sociálním vyloučením.

Vzhledem k závažnosti porušení zákonu o ochraně osobních údajů a neobvykle vysokému počtu dotčených uživatelů vyzývá NOYB rakouský úřad pro ochranu osobních údajů, aby zahájil naléhavé řízení o zastavení nezákonného zpracování. Kromě toho NOYB navrhuje, aby úřad uložil odstrašující pokutu a zajistil, aby žádná další společnost nezačala kopírovat přístup společnosti Meta.

co by vás také mohlo zajímat

-->

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies