meta
Domů » Proč jsme závislí na mobilních telefonech a jak se závislosti zbavit?

Proč jsme závislí na mobilních telefonech a jak se závislosti zbavit?

autor: Lucie Svobodová

Mobilní telefon je nezbytnou součástí moderního života. Používáme ho na všechno od práce, přes komunikaci s blízkými, až po bezmyšlenkovité scrollování. Aplikace existují téměř na vše a není nic špatného na tom, že je využíváme k usnadnění života. Na telefonech si ale snadno můžeme vybudovat závislost, která má negativní dopad na náš well-being. Hlavní roli přitom hraje dopamin a evolučně podmíněná potřeba udržovat sociální kontakt. Proč se na mobilních telefonech a sociálních sítích tak snadno tvoří závislost a jak se jí zbavit?

Průměrný čas, který přes den strávíme na telefonu jsou 3 hodiny a 15 minut. Více než 90 % lidí pociťuje nejistotu a úzkost, když u sebe telefon nemají. Někteří respondenti dokonce uvedli, že pociťují žárlivost, když vidí ostatní používat telefon, zatímco oni nemohou. 70 % z nich by zároveň pociťovalo paniku, kdyby mobil ztratili.

Dopaminová závislost

Primárním důvodem, proč jsme závislí na mobilních telefonech, je dopamin, mnohdy označovaný jako hormon štěstí. Když vidíme něco příjemného nebo zábavného, jako například zprávu od blízkých, fotku domácího mazlíčka nebo tiktok, zvedá se nám hladina dopaminu a s ním i naše nálada. Právě spojitost mezi štěstím a mobilním telefonem nás nutí po něm neustále sahat.

V některých případech v nás to, co na mobilu vidíme, může vyvolat naopak negativní emoce, ale ani tím se závislost na dopaminu nesnižuje. Náš mozek i tak věří, že mobil je tou hlavní věcí, která vede ke zvýšení hladiny dopaminu a vnímá ho jako cestu ke štěstí.

Dopamin sice s používáním mobilního telefonu a sociálních sítí stoupá, ale při častém používání klesá jeho hodnota ve chvílích bez telefonu ještě na nižší úroveň, než na které byl předtím. To je důvod, proč se cítíme stále hůře a po každém použití potřebujeme ještě více dopaminu k tomu, abychom dostali naši náladu na optimální úroveň. Nedostatek dopaminu se projevuje pocity skleslosti, nadměrné únavy a celkově snížené motivace k jakékoliv aktivitě.

Potřeba socializace

Mobilní telefon je komunikační zařízení. Kdokoliv nás skrz něj může kdykoliv kontaktovat, stejně tak jako my můžeme kontaktovat ostatní. Lidé jsou společenští tvorové závislí na komunikaci. Jedná se o výsledek evoluce, protože sociální interakce od pradávna znamenala vyšší šanci na přežití.

Když vidíme, že nám někdo neodpověděl na zprávu, rozruší nás to, protože potřebujeme sociální spojení. Příchod mobilních telefonů nás přiměl mít pocit, že spojení musí být dostupné nepřetržitě a odpověď okamžitá, ačkoliv ještě nedávno lidé museli jít nejprve ven a potkat se osobně, aby spolu mohli mluvit.

Jak se závislosti zbavit?

Lidský mozek není vyvinut pro používání mobilních telefonů a stále si na ně ještě zvyká. Chování posilující dopamin byl původně způsob, jakým jsme se naučili přežít.

Pokud se snažíte zbavit se závislosti na telefonu, zkuste si vybudovat proti návyky a zeptat se sami sebe, co jiného můžete udělat místo scrollování.

Dále si můžete zkusit stanovit hranice. Většina chytrých telefonů má vestavěné funkce, které vám pomohou sledovat a omezovat používání. V zařízeních Apple najdete tuto možnost pod aplikací Čas u obrazovky a v systému Android v aplikaci Digital Wellbeing.

Vypněte notifikace. Zvládání návykového chování často spočívá v omezení pokušení a nic vás nenaláká k telefonu tak, jako zvuk příchozího oznámení. Nejspíš si neuvědomujete, kolik upozornění během dne dostáváte. Zkuste v určitých hodinách používat v telefonu funkci Nerušit nebo vypnout upozornění pro všechny aplikace kromě těch důležitých. Může to být účinný způsob, jak si připomenout, že telefon máte pod kontrolou vy, a ne naopak.

Zkuste si někdy 24 hodin bez mobilního telefonu. Ze začátku pravděpodobně ucítíte jistou úzkost z důvodu nemožnosti sociálního propojení a zvýšení dopaminu, ale ke konci dne se budete cítit mnohem lépe.

co by vás také mohlo zajímat

-->

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies