meta
Domů » Proč jsou teenageři nejčastěji závislí na TikToku a co s tím mohou dělat rodiče?
tiktok

Proč jsou teenageři nejčastěji závislí na TikToku a co s tím mohou dělat rodiče?

autor: Lucie Svobodová

Teenageři tvoří největší skupinu uživatelů na TikToku a jsou cílovou skupinou pro většinu obsahu, který se na sociální síti vyskytuje. Především v rané fázi dospívání, 12-15 let, jsou ale často náchylní k návykovému používání. Závislost na TikToku u dětí vyvolává v posledních letech mnoho obav, a to zejména u rodičů. Podstatou je sledování a tvoření krátkých videí v délce od 15 sekund do tří minut. Proč si děti v tomto věku na sociální síti snadno budují závislost a co dělat, pokud jste rodič?

Jako první je důležité si uvědomit, že TikTok se od ostatních sociálních platforem podstatně liší a závislost se na něm tvoří snadněji. Může za to zejména jeho propracovaný algoritmus, který každému uživateli nabízí personalizovaná videa na základě záznamů o jeho předchozí aktivitě. Tento systém je klíčovou složkou při udržování zájmu uživatele při sledování videí.

TikTok sleduje nejen předchozí aktivitu uživatelů na této sociální síti, jako například lajky, ale vyžaduje také přístup ke kameře, mikrofonu, seznamu kontaktů, informacím o Wi-Fi připojení, internetovému prohlížeči a poloze. Tím pádem může shromažďovat data z mnoha zdrojů a aplikací, díky čemuž jsou jeho doporučení dokonale personalizovaná a efektivní.

Od ostatních sociálních médií se TikTok liší také vlivem na mentální zdraví. U většiny sociálních sítí vědci nenalezli přímou korelaci mezi jejich používáním a zhoršeným psychickým zdravím. Některé studie naopak tvrdí, že používání sítí založených primárně na fotkách, jako je například Instagram, přispívá k well-beingu.

U TikToku nicméně žádná taková korelace nalezena nebyla. Psychické problémy můžeme najít v obou směrech, buď jako důsledek nebo iniciátor jeho používání. Podle nedávné studie od Chao et al. o vlivu TikToku na psychické zdraví, může být pro 5,9 % uživatelů TikTok zdrojem problémů pramenících ze závislosti. Problémy mohou být deprese, úzkosti, stres, osamělost, sociální úzkost, problémy s pozorností, nižší životní spokojenost a kvalita spánku ve srovnání s neuživateli nebo mírnými uživateli. Závislí teenageři navíc vykazovali horší vztahy s rodiči.

Puberta a zvýšená spotřeba dopaminu

Na počátku dospívání děti procházejí pubertou, která je mimo jiné charakterizována zvýšenou aktivitou nervových axonů, které využívají dopamin. Ten hraje důležitou roli v touze zažívat vzrušující zážitky.

Z toho důvodu teenageři často jednají impulzivně, chovají se riskantně a nemají schopnost uvědomovat si důsledky svého chování. Dopamin je zodpovědný za pocity radosti a potěšení, které se dostavují právě i při sledování krátkých videí na TikToku, a stimulují mozek k opakování činnosti.

Dopaminové neurony se stávají aktivnějšími v reakci na nečekané odměny, které slouží jako pozitivní zpětná vazbu pro oblasti mozku spojené s předchozím chováním. Postupně se však mozek učí, takže činnost, která předtím zvýšila hladinu dopaminu, nemá při příliš častém a bezmyšlenkovitém opakování žádný vliv.

Kromě toho děti v raném dospívání vyhledávají vyšší rychlost a rozmanitost mediálního obsahu, což je přesně to, co jim TikTok nabízí. Videa na této platformě jsou velmi krátká a uživatelé mezi nimi mohou rychle scrollovat bez jakéhokoli přerušení, jaké má například Instagram v podobě popisků, které jsou pod videem, a představují tak jakousi „pauzu“ mezi příspěvky.

Uživatelé se tak při sledování videí na TikToku dostávají do „flow“, která je definována jako stav naprostého soustředění se na jednu aktivitu, který je doprovázen intenzivním pocitem radosti, uspokojení a ztracením pojmu o čase.

Co můžete udělat jako rodič?

Několik studií dokázalo, že regulace ze strany rodičů může být účinným řešením problematického používání TikToku u dospívajících. S rostoucím zásahem rodičů se problematické chování snižuje a zvyšuje se možný přínos této sociální sítě.

  1. Poučte děti o dopadu jejich digitální stopy, která je veřejná a trvalá.
  2. Pomáhejte dětem s používáním kritického myšlení a pohledu na informace, které jsou jim na TikToku prezentovány.
  3. Ukažte, že ve vás mají děti oporu a mohou se na vás kdykoliv obrátit pro pomoc, aniž byste je soudili. Díky tomu pro ně pak bude jednodušší nahlásit nevhodné příspěvky a říct si o pomoc.
  4. TikTok má možnost zapnutí rodičovské kontroly. Rodinný režim umožňuje rodičům propojit svůj účet s účtem dítěte. Jednou z možností tohoto režimu je stanovit denní maximální dobu užívání na dvě hodiny.
  5. Podporujte rovnováhu mezi používáním TikToku a fyzickou aktivitou s dostatečným množstvím kvalitního spánku.

co by vás také mohlo zajímat

-->

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies