meta
Domů » Průzkum: Umělou inteligenci již běžně využívá desetina velkých firem a polovina s ní experimentuje

Průzkum: Umělou inteligenci již běžně využívá desetina velkých firem a polovina s ní experimentuje

autor: Redakce

Generativní umělou inteligenci v současnosti již běžně využívá 10 procent velkých světových firem. Nejde přitom pouze o technologické giganty typu Google a Amazon, dvě třetiny z těchto inovátorů jsou zavedené společnosti v odvětvích, jako je energetika, pojišťovnictví nebo biofarmacie. Dalších 50 procent firem s využitím technologie zatím experimentuje a hledá konkrétní uplatnění. Zbývající dvě pětiny potom ohledně možné implementace technologie neprovádí žádné kroky.  Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG).

Generativní umělou inteligenci (GAI) využívají například některé biotechnologické společnosti, které díky tomu nyní dokážou vyvíjet nové léky o čtvrtinu rychleji než před jejím nasazením. Technologie ale pomáhá také u manuálních profesí, například v energetice. Využití firemních chatbotů s odbornými znalostmi dokáže zvýšit produktivitu techniků v přední linii až o sedm procent, což pomáhá řešit problém nedostatku kvalifikovaných lidí.

Firmy, které s nasazením umělé inteligence teprve experimentují, nebo ji zatím nijak nevyužívají, budou muset dohánět technologický náskok inovativních firem.

„Do vývoje aplikací s využitím umělé inteligence by měly zahrnout kromě managementu a IT především pracovníky v první linii, kteří mohou nejlépe určit, v čem jim nástroj může pomoci. Zároveň tak firmy zabrání tomu, že zaměstnanci budou technologii vzdorovat a že se budou mylně domnívat, že je umělá inteligence nahradí,“ uvedl odborník na umělou inteligenci  Boston Consulting Group Jan Siuda.

V maloobchodu GAI 80 procent společností využívá nebo chce využívat k hyper-personalizovaným nabídkám a slevám pro zákazníky. Technologie jim umožní generovat nabídky přesně na míru, pro každého jednotlivého zákazníka zvlášť na základě jeho osobního vkusu a nákupního chování. Zatímco před jejím nasazením některé velké nadnárodní firmy využívaly lokálně třeba 10 nebo 20 verzí marketingových newsletterů podle typu zákazníka, nyní jich už posílají desítky tisíc. Přibližně 70 procent maloobchodních firem plánuje GAI využívat také k vytváření marketingových textů a vizuálů, 60 procent firem potom ke katalogizaci zboží se snadným vyhledáváním a 40 procent k podpoře pro zákaznický servis.

Ve finančním sektoru plánuje 80 procent  firem  využívat GAI ke zlepšení zákaznického servisu. Podle BCG to povede ke zvýšení produktivity zaměstnanců až o polovinu a zároveň k větší spokojenosti zákazníků. Více než polovina finančních institucí chce GAI využívat k monitoringu souladu s právními předpisy, reportingu a detekci podvodného chování při vyhodnocování aktivit na klientských účtech.  Dále 40 procent firem ve finančním sektoru chce GAI využívat ke zvýšení efektivity v IT, vývoji softwaru a v testování zabezpečení. Díky technologii budou moci být podle BCG až o 60 procent efektivnější.

Generativní umělá inteligence je podle expertů BCG softwarem, který má největší potenciál zvýšit zisky firem, pokud ji ve větším měřítku implementují do svých procesů. K tomu jsou její přínosy hmatatelné i po velmi krátké době. U gigantů s tržbami 20 miliard dolarů BCG vypočítává, že GAI může přinést zisk až ve výši jedné miliardy dolarů, což znamená zvýšení zisku až o pět procent tržeb. Téměř třetina těchto zisků přitom bude dosažena během prvních 18 měsíců.

V současnosti cílí podle BCG 60 procent projektů na začlenění GAI do firemních procesů na snížení nákladů, zatímco 40 procent míří na zvýšení příjmů.

„Společnosti by projekty na snížení nákladů i zvýšení zisků měly v ideálním případě kombinovat. V mnoha sektorech přitom platí, že čím dříve se do toho  pustí, tím lépe. Vzhledem k tomu, jak rychle se technologie vyvíjí a jak rychle se náklady na její využití firmám vrací, budou firmy v čele pelotonu nadále zvyšovat svůj náskok před ostatními. Naopak opozdilci budou složitěji dohánět konkurenci, která si její potenciál uvědomila hned v počátku,“ dodal  Siuda.

Dvě třetiny ředitelů firem považují GAI za technologii, která kompletně změní paradigma v příštích pěti letech. Zásadní bude zejména v oblasti marketingu a prodeje, výzkumu a vývoje, péče o zákazníky a v IT a vývoji softwaru.

co by vás také mohlo zajímat

-->

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies