meta
Domů » Spotify Wrapped: Jak aplikace sbírá data o poslechu a proč se funkce stala virální?

Spotify Wrapped: Jak aplikace sbírá data o poslechu a proč se funkce stala virální?

autor: Lucie Svobodová

Spotify Wrapped je funkce přicházející ke konci každého roku, která uživatelům umožňuje zobrazit a sdílet přehledy jejich poslechové aktivity za uplynulý rok. S tím se dostává pod drobnohled to, jak tato streamovací platforma shromažďuje data o svých uživatelích. Každoroční přehled nejpřehrávanějších skladeb a interpretů od Spotify se vyvinul z původní marketingové aktivity v každoroční fenomén sdílený napříč sociálními sítěmi. Často jej kopírují nejen další hudební streamovací služby, ale i s hudbou nesouvisející aplikace, jako například Duolingo nebo Reddit, které touží po bezplatné publicitě, kterou sdílení ročních přehledů generuje.

Aplikaci pro streamování hudby a podcastů využívá 574 milionů lidí. 226 milionů z nich má zaplacené předplatné. Spotify nabízí každý prosinec svým uživatelům přehled interpretů a skladem, které během roku nejvíce poslouchali. Statistiku následně mohou uživatelé sdílet na sociálních sítích, což vede každoročně k virálnímu sdílení.

Spotify propaguje přehled pomocí hashtagu #SpotifyWrapped, který je každoročně trendem. Na TikToku má hastag 66,5 miliardy zhlédnutí.

Letos Spotify zahrnula do statistik i údaje o poslechu po 31. říjnu, což je změna oproti předchozím letům, kdy přehled zahrnoval pouze údaje od 1. ledna do 31. října. Spotify tentokrát neuvedla přesný termín, kdy údaje přestala shromažďovat.

Hudba poslouchaná při používání funkce „soukromé relace“ se do celkového počtu minut poslechu za rok nezapočítává. Offline poslech, který probíhá prostřednictvím stahování skladeb do uživatelských zařízení, se do dat poslechu započítá, jakmile se uživatelé znovu připojí k internetu.

Poslech podcastů, který pravidelně využívá více než 100 milionů uživatelů Spotify, se uživatelům také započítává do celkového času stráveného poslechem. Streamy se započítají, když uživatel poslouchá skladbu 30 sekund nebo déle.

Jaké aplikace se u Spotify inspirovali k vytvoření vlastních přehledů?

Každoroční úspěch služby Spotify Wrapped, která byla spuštěna v roce 2016, vedl ostatní hudební streamovací služby ke kopírování této marketingové taktiky, a to včetně jejího největšího konkurenta Apple Music.

Apple Music vydala ekvivalent Spotify Wrapped v úterý. Kromě údajů o uživatelích ale obsahují žebříčky společnosti Apple ke konci roku navíc informace o nejoblíbenějších umělcích celkově. V tomto roce byla nejposlouchanějším umělcem mezi předplatiteli Apple Music zpěvačka Taylor Swift, které se navíc podařilo překonat rekord v počtu posluchačů jakéhokoliv umělce za jeden rok na Apple Music.

Další hudební streamovací služby Tidal a YouTube Music představily vlastní roční rekapitulace v roce 2020 a 2021. YouTube začal v roce 2022 zveřejňovat čtvrtletní sezónní rekapitulace.

Spousta dalších společností se snaží na trendu „wrapped“ statistik a přehledů pro uživatele vydělat. Deník Washington Post například minulý rok spustil „Newsprint“, což je sdílený roční přehled pro předplatitele, který čtenářům říká, jaká témata a autory četli v uplynulém roce nejčastěji.

Aplikace pro výuku jazyků Duolingo začala v roce 2019 zasílat uživatelům roční statistiky e-mailem a v roce 2020 přešla na graficky znázorněné statistiky. Společnost uvedla, že její „year-in-review“ kampaň vedla k prudkému nárůstu stažení.

Další aplikace, které představily personalizovanou grafiku rekapitulující roční aktivity uživatele, jsou například sociální síť Reddit, livestreamová platforma Twitch, herní konzole Nintendo Switch nebo streamovací služba Hulu.

co by vás také mohlo zajímat

-->

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies