A to pokud by neměl žádné jiné výdaje. Ve srovnání s loňskem je to téměř o dva a půl roku déle. Vyplývá to z aktuálního Indexu dostupnosti bydlení (CG-Index), který zpracovává největší český rezidenční stavitel Central Group. Ceny bytů dlouhodobě rostou výrazně rychleji než mzdy. Od začátku roku 2015 ceny bytů vzrostly o 136 %, mzdy jen o 41 %. Dostupnost bydlení je nejhorší za celou dobu sledování indexu.
Dostupnost bydlení je v Praze nejhorší z okolních metropolí
Zatímco ještě před pěti lety stačilo na byt v novostavbě v Praze 12,7 ročních hrubých mezd, před rokem už to bylo 14,9 ročních mezd a nyní je CG-Index na rekordní hodnotě 17,3. Dostupnost bydlení je u nás nejhorší ze všech okolních metropolí.
„Dostupnost bydlení se zhoršila ve všech velkých sousedních zahraničních městech, které v rámci CG-Indexu dlouhodobě sledujeme, v Praze ale nejvíce. Naopak v Berlíně, Vídni nebo Varšavě lidé na nový byt dosáhnou nejrychleji, a to zhruba za 9 let. Ve srovnání s Prahou skoro za poloviční dobu,“ říká zakladatel a šéf Central Group Dušan Kunovský.
Tempo růstu mezd nestíhá pokrýt tempo zvyšování cen bytů
Ceny bytů v Praze dlouhodobě rostou výrazně rychleji než mzdy. Od začátku roku 2015 vzrostly mzdy v metropoli o 41 % a ceny bytů za stejnou dobu o 136 %. Jen za poslední rok se cena nových bytů v Praze zvýšila o 23 % na 149.255 Kč/m², mzdy pouze o 6 % na průměrných 50.363 Kč. Velkým rozdílem se propast stále zvětšuje a dosažitelnost nového bydlení v Praze se tak lidem vzdaluje.
Pomůže nový stavební zákon, úprava daní a dostatek pozemků pro novou výstavbu
Pro řešení krize dostupnosti bydlení je klíčový prorozvojový stavební zákon, jeho co nejrychlejší uvedení do praxe a digitalizace zrychlující a zjednodušující povolování nových staveb. Další kompletní změna již schváleného zákona by vedla jen k dalšímu prohloubení krize.
„Nové výstavbě výrazně pomůže, pokud z ní obce a města budou získávat více peněz na potřebnou infrastrukturu. Nejvhodnějším řešením by byla drobná úprava daní na Principu 10+5. To znamená snížení DPH u nových bytů z 15 na 10 procent s tím, že zbylých 5 procent formou místního poplatku dostanou přímo města a obce, kde se nové byty staví,“ doplňuje Kunovský.
Řešením je také rozšířit počet veřejných nájemních bytů směnou nevyužívaných veřejných pozemků a brownfieldů za byty, které připravují soukromí developeři.