Největší čínský výrobce automobilů BYD začal své vozy oficiálně prodávat i na českém trhu. Nabídku odstartovala automobilka se dvěma elektromobily a jedním SUV plug-in hybridem. Do konce letošního roku chce navíc v tuzemsku otevřít 30 prodejních míst.
Vlajkovým modelem nabídky je elektrické SUV Sealion 7, které zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a láká na dojezd až 502 kilometrů. Dále BYD nabízí elektrický sedan Seal s dojezdem 570 kilometrů. Základem nabídky je pak do třetice plug-in hybridní SUV Seal U DM-i.
Další vozy BYD, včetně kompaktního elektrického SUV ATTO 2, budou na český trh uvedeny v další etapě rozšiřování nabídky. Zastoupení BYD nyní jedná s potenciálními prodejními partnery, prvním z nich je Auto Louda.
BYD a jeho technologický náskok sráží dolů i Teslu
Firma BYD v polovině března představila novou technologii nabíjecích stanic „Super e-Platform“, která dokáže nabít baterii elektromobilu na dojezd 400 kilometrů jen za pět minut. V případě nabíječek Tesly přitom trvá dobití dojezdu na 270 kilometrů až 15 minut. “Zatímco akcie Tesly letos klesly již o 40 procent, akcie BYD vzrostly o 47 procent,” uvedl tehdy Marek Malina z Portu.
BYD, která sídlí v čínském Šen-čenu, začínala v roce 1995 s vývojem a výrobou baterií do notebooků a mobilních telefonů. Divize BYD Auto byla založena v roce 2003 a první vlastní automobil značka představila o dva roky později. Jednalo se o typ BYD F3, který designově vycházel z japonské Toyoty Corolly. Loni společnost prodala 4,3 milionu aut, což ji řadí na sedmou příčku na světě. A v prodeji elektroaut se BYD daří ještě lépe – v roce 2024 se téměř dotáhla na Teslu. V tržbách ji pak dokonce překonala.

V Česku už působí čínské značky Chery, MG nebo DongFeng. Ještě v prvním pololetí zahájí činnost prodejní síť BAIC. Část v tuzemsku prodávaných vozů Tesla a Honda je rovněž čínské provenience. Vstup čínských značek na český trh podle odborníků v letošním roce ještě zesílí. Zájem čínských značek o Evropu a ČR je dán jejich nadprodukcí v Asii i restriktivními opatřeními v USA.
Dovoz aut z Číny na český trh se loni více než zdvojnásobil. Češi si v loňském roce pořídili 7675 aut vyrobených v Číně, o rok dříve to bylo 3516 vozů. Auta čínského původu tak tvořila 3,3 procenta trhu nových osobních vozů v Česku.