Akcie automobilky Tesla opět atakují minima z posledních měsíců. Od začátku roku už ztratily 40 procent své hodnoty. Firmě nepomáhá ani to, že zaostává za čínskými konkurenty. V pondělí například automobilka BYD představila novou platformu, díky které se mají elektromobily nabíjet stejně rychle, jako trvá natankování benzinu. A co si o pádu Tesly myslí analytici? Odpovídal Radim Dohnal z Capitalinked.com, analytik Portu Marek Malina a Tomáš Cverna z XTB.
Elon Musk jako vizionář přivedl firmu a současně kurs akcií na samotný vrchol. “To díky technologickému náskoku, píly a také mnoha kontroverzním krokům směrem k okolí společnosti Tesla,” vzpomíná na začátky Tesly Radim Dohnal.
Bojkot Tesly
Ovšem v posledních týdnech byly podle něj tyto pozitivní kroky převáženy jeho sebestředností společně se sklonem k fašismu. “Protože vyspělá Evropa a tam kupující aut značky Tesla fašismem opovrhují a současně v mnoha zemích skončila dotační podpora elektroaut, propad prodejů byl značný,” dodává Radim Dohnal.
Akcie Tesly podle něj byly a jsou valuačně velmi drahé. “Takže na špatné zprávy mohou reagovat velkým poklesem, a to se už týdny děje. Ze svého vrcholu ze 17. prosince klesly už o více než 50 procent. Během roku akcie poklesla o dokonce o 72 procent, a až poté se dostala na dosavadní historický rekord z konce roku 2024,” přibližuje Dohnal.
Podle něj je možné, že akcie Tesla už nominálního rekordu znovu nedosáhnou a akcie už tak extrémně drahá nikdy nebude. “Pokud ovšem Musk přijde s nějakým geniálním krokem, nebo ho nějakým způsobem spojí s výdaji federální vlády, může se stát, že tuto zatáčku vybere a vytvoří nové historické maximum. Osobně čekám spíše mírný růst. Valuace Tesla už nikdy nebude tak nesmyslná, jako byla v posledních letech,” doplňuje Dohnal. I přesto je dnes s velkým náskokem nejbohatší člověk planety.
Prodeje jdou dolů
Také podle analytika Portu Marka Maliny stojí za propadem Tesly zejména politické angažování jejího ředitele Elona Muska, které snižuje prodeje společnosti. Ty za únor klesly meziročně téměř na všech důležitých trzích. “V Dánsku, Norsku a Švédsku od 42 do 48 procent. Ve Francii o 55 procent a v Německu dokonce o 76 procent. Situace je stejná i mimo Evropu. V Austrálii klesly prodeje o dvě třetiny a v Číně o polovinu, a to i přesto, že prodeje elektromobilů jiných značek dále rostou. Podíl Tesly na jednotlivých trzích se tak velmi rychle snižuje,” míní Marek Malina.
Muskův přístup a komentáře ohledně politického dění v jednotlivých státech podle něj zlobí zákazníky a odrazují nové potenciální kupce. V nejednom případě lidé vyzývají k bojkotu, dochází dokonce k podpalování nabíjecích stanic a aut značek Tesla. Americký prezident Donald Trump, který Muskovi v jeho často nelogických krocích sekunduje, toto jednání označil za terorismus.
Náskok čínské konkurence
Jako další důvod Marek Malina uvádí, že se náskok Tesly v elektromobilovém odvětví velmi rychle snižuje. “Silná konkurence jí roste především v Číně. Za nejsilnějšího hráče se považuje společnost BYD, která již z pohledu prodeje Tesly překonala, a z hlediska prodeje roste výrazně rychleji. BYD tento týden představilo novou technologii nabíjecích stanic „Super e-Platform“, která dokáže nabít baterii elektromobilu na dojezd 400 kilometrů za pouhých 5 minut. V případě nabíječek Tesly trvá dobití dojezdu na 270 km až 15 minut. Zatímco akcie Tesly letos klesly již o 40 procent, akcie BYD vzrostly o 47 procent,” dodává Marek Malina.

Podle analytika XTB Tomáše Cverny je důvodů k poklesu cen akcií vícero, v čele se ztrátou tržního podílu na evropském trhu. “Evropskému trhu s elektromobily se v úvodu roku dařilo a podobné by to mělo být i v následujících měsících. Komu se ale v Evropě nedaří, je Tesla,” doplňuje Cverna.
Evropští spotřebitelé vozy Tesla bojkotují kvůli politické angažovanosti Elona Muska, který podporoval stranu AfD v německých volbách, připomíná Tomáš Cverna. Vyloučit se podle něj ale také nedá to, že někteří zákazníci odložili nákup modelu Y kvůli očekávání nové aktualizace software.
Krátkodobě by se ale podle něj akcie Tesly mohly odrazit na základě zpráv z americké Kalifornie, kde firma dostala povolení provozovat přepravní služby. Jedná se o první krok v získávání povolení, který by v budoucnu umožnil provozovat Robotaxi. O povolení provádět službu přepravy bez řidiče však Tesla ještě nepožádala. Během dneška právě zpráva o povolení taxipřepravy dodala akciím impulz k mírnému růstu.
