Při předvánočních nákupech, které se z velké části přesunuly na internet, se stalo terčem podvodu 21 procent Čechů. Polovina z nich podvodníkům naletěla. Zhruba 82 procent obětí kvůli tomu utrpělo finanční ztrátu, která v průměru dosáhla téměř 13 000 korun. Nejvyšší odcizená částka byla 800 000 korun. Vyplývá to z průzkumu bezpečnostní firmy Avast mezi 1000 respondenty.
Nejčastějším incidentem byl podvod při on-line nakupování (31 procent) a falešné zprávy o doručení balíků (22 procent). Ty napodobovaly ve 42 procentech případů Českou poštu. Právě u těchto podvodů zaznamenali uživatelé v druhé polovině letošního roku nárůst o 22 procent.
„Zdánlivé informační zprávy o doručení zásilek mohou obsahovat nebezpečné odkazy, jejichž cílem je vylákat z oběti osobní údaje nebo peníze. Před jejich rozkliknutím doporučujeme nejdříve zjistit, zda jde skutečně o očekávanou zásilku. Snadno to lze ověřit na oficiálních stránkách přepravních služeb, které poskytují trasovací údaje o zásilkách, anebo posouzením, zda číslo objednávky z obchodu souhlasí s údaji o doručení,“ uvedl analytik Avastu Jakub Vávra. Pokud relevantní identifikace zásilky chybí, s velkou pravděpodobností jde o phishing.
Češi si rizika ve značné míře uvědomují. Více než tři čtvrtě dotazovaných vnímají předvánoční období jako nejrizikovější z celého roku, a 55 procent lidí se navíc obává, že se při nakupování stanou obětí kyberzločinu. To je o desetinu více než loni.
Opět stoupá zájem o kamenné obchody
S rostoucími obavami z on-line podvodů roste i zájem o nakupování v kamenných obchodech. Až 53 procent dotázaných plánuje nakoupit raději v kamenném obchodě než on-line, což je víc než loni, kdy to bylo 49 procent.
Podle Avastu je důležité nepoužívat při nákupech nezabezpečení veřejné Wi-Fi sítě a ověřit si legitimitu samotných prodejců. Nápadně velké slevy a nízké ceny, obvykle trvající krátkou dobu pro vyvolání nátlaku na spotřebitele, jsou právě často příkladem chování podvodných e-shopů. Před nákupem na e-shopu či u prodejce na on-line tržišti je proto podle zástupců Avastu vhodné vyhledat si jeho hodnocení, což podle průzkumu plánuje provést 75 procent Čechů. Často se zákazníci o existenci obchodů přesvědčují také přes jejich profily na sociálních sítích (64 procent).