Výrobce dopravní zabezpečovací techniky AŽD Praha na trati Kopidlno – Dolní Bousov zahájil jako první v Evropě oficiálně provoz autonomního vlaku v otevřené krajině. V pravidelném provozu s cestujícími vyjede vlak poprvé o víkendu 5. a 6. dubna. Pak souprava řízená technikou pojede do začátku října o dalších čtyřech vybraných víkendech a dva týdny o letních prázdninách. Firma o tom informovala v tiskové zprávě.
„Provozu autonomní železniční linky v otevřené krajině předcházely roky intenzivního vývoje, inovací a významných investic do českých technologií vyvíjených v našem závodě Technika, ale i spolupráce se Správou železnic, abychom pro účely plného zabezpečení celé provozované dráhy datově propojili jejich koncové stanice Kopidlno a Dolní Bousov. To znamená, že jak vozidlo EDITA, což je zkratka pro Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD, tak infrastruktura železniční tratě jsou vybaveny řadou vysoce sofistikovaných systémů s umělou inteligencí a schopností učit se v provedení DIGITAL 4.0,“ vysvětluje generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
Protože legislativa neumožňuje provoz zcela bez obsluhy, je i v autonomním vlaku strojvedoucí, který ale na jízdu mezi stanicemi pouze dohlíží.
Autonomní vlaky nejsou ve světě novinkou, cestující je znají například z letištních terminálů či městských dopravních systémů, kde se pohybují v uzavřených koridorech chráněných ploty či tunely. Ovšem nasazení autonomního vlaku v otevřené krajině, kde se nacházejí železniční přejezdy a provoz mohou ovlivnit nečekané situace, je v Evropě průlomovou inovací. Tento projekt ukazuje, že technologie autonomního řízení dokáže čelit výzvám běžného železničního provozu i v nechráněném prostředí.
„Jsem rád, že jsme pomohli projekt autonomního vlaku uvést do praxe. Téma inovací je pro budoucnost české železnice naprosto zásadní. Důkazem, že ho bereme vážně, jsou třeba naše propracované systémy řízení dopravy prostřednictvím centrálních dispečerských pracovišť. Zmínit musím také vedoucí roli Správy železnic při zavádění ETCS. Nebojím se říci, že v tomto ohledu nastavujeme ambiciózní tempo v rámci celé Evropy,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.