Od doby, kdy App Store poprvé spatřil světlo světa na iPhonu, jsme si mobilní aplikace osvojili jako nedílnou součást každodenního života. Jsem přesvědčený, že jejich skutečný potenciál – zejména díky mobilním technologiím a architektuře – je teprve čeká a v příštích letech se stanou ještě důležitějšími. Více v komentáři mladého ekonoma Jana Kubeše z Econetu.
Mobilní aplikace jako brána k velkým byznysům
Dokážete jmenovat firmy, které začínaly jako mobilní aplikace a dnes jsou obrovskými podniky, která se dají koupit na burze? Pokud se zajímáte o finance nebo akcie, možná vás napadne Robinhood – společnost, která převrátila svět brokerů naruby a pyšní se tržní kapitalizací 34 miliard dolarů. Mladší generace pravděpodobně zná Snapchat, sociální síť s tržní hodnotou 14 miliard dolarů. Dalším příkladem je AppLovin, který skvěle ukazuje, jak mobilní aplikace rostou.
AppLovin pomáhá mobilním vývojářům vydělávat a získávat nové uživatele, ale během let se vypracovala na vlastníka několika mobilních her. Vyvinula také platformu AXON, která díky strojovému učení zlepšuje cílení reklam v mobilním prostředí. A jak si firma vede, když je celý její byznys postavený čistě na mobilních aplikacích?

Společnost AppLovin dosáhla za posledních 10 let průměrného ročního růstu (CAGR) 21 %, což je působivé, zvlášť když to srovnáme s Googlem, který má CAGR 18 %. Na druhou stranu zaostává za dalším reklamním gigantem, firmou Meta, která za stejnou dobu vykázala CAGR 29 %.
Jak se tedy AppLovinu daří držet krok s takovými reklamními obry, jako jsou Google a Meta? Například Unity také nabízí reklamní služby vývojářům, kteří využívají jeho nástroje pro vývoj her. Co tedy dělá AppLovin jinak, aby vynikl?
Ideální cílový trh pro začínající firmu je malá skupina specifických lidí, kteří jsou pohromadě a kde je jen málo nebo vůbec žádná konkurence. (The perfect target market for a startup is a small group of particular people concentrated together and served by few or no competitors.) – Zero to One, Peter Thiel
Ačkoliv AppLovin už dávno není startup, vyniká v jedné klíčové strategii: zaměřuje se na vývojáře mobilních aplikací a herní studia. A co je pro ně skvělé – tento trh se v poslední době pořádně rozrostl.

Nová éra výpočetní techniky?
Dnes už má téměř každý v západním světě svůj počítač nebo notebook. Profesionálové, jako jsou inženýři, střihači videí nebo bankéři, jsou ochotni investovat tisíce do svých pracovních strojů – ať už jde o pečlivě sestavený počítač s nejnovější grafikou NVIDIA RTX, nebo o nový MacBook.
Pojďme se podívat na MacBooky. Od roku 2020 Apple ve svých MacBoocích používá čipy řady M, které jsou založeny na architektuře ARM. Možná vás překvapí, že je to stejná architektura, jakou najdeme v mobilních zařízeních. Z hlediska designu produktů to ale není žádné překvapení. Mobily mají oproti klasickým počítačům několik výhod: nepotřebují aktivní chlazení, jsou mnohem menší a špičkové telefony už dokonce překonávají některé počítače.
Pokud se podíváme na výkon jednoho jádra, iPhone 16 Pro překonává Ryzen 5 5600X3D, nejnovější střední třídu od AMD (3447 vs. 2085 bodů v Geekbench). I když je jednojádrový výkon iPhonu 16 Pro působivý a překonává i některé stolní procesory, Ryzen 5 má pořád navrch ve vícejádrovém výkonu (9339 vs. 8557 bodů), což je důležité pro úkoly jako střih videa, které využívají více jader. Nový čip M4 od Applu, navržený pro notebooky, ale překonává oba. Pohání MacBook Air, který nepotřebuje chlazení – na rozdíl od notebooků s Ryzenem – a navíc nabízí delší výdrž baterie (přesně proto je ARM z pohledu uživatele lepší). Dostali jsme se tedy do bodu, kdy je ARM vhodný i pro profesionály, a přitom si zachovává výhody procesorů z mobilů.
ARM by tedy mohl být výhodný pro notebooky, v čem však tkví investiční příležitost?
ARM je populárnější a s ním i mobilní aplikace
Architektura ARM už dávno není jen záležitostí mobilů – dnes ji najdeme v počítačích Mac, některých noteboocích s Windows, tabletech, televizích i VR brýlích, jako jsou Meta Quest 3s s čipem Qualcomm XR2 Gen 2 nebo Apple Vision Pro s procesorem M2.
Když Apple v roce 2020 představil čip M1, jedním z hlavních lákadel byla možnost spouštět mobilní aplikace přímo na MacBooku. Na starší architektuře x86 to sice taky šlo, ale bylo to méně efektivní a často to vyžadovalo, aby vývojáři aplikaci upravili – nebo to prostě nefungovalo. Na rozdíl od toho aplikace z iPhonu na Macu s M1 běží hladce bez jakýchkoliv úprav.
Tohle otevírá obrovské možnosti pro studia zabývající se vývojem mobilních aplikací. Můžeme si vzít příklad malého vývojářského studia v Praze, v samotném článku je nebudu jmenovat. Ty si pořídili Vision Pro hned po uvedení na trh. Během pár dní už na svém webu nabízeli vývoj aplikací pro Vision Pro. Nemuseli přibírat nové vývojáře – stačily jim jejich zkušenosti s mobilními aplikacemi a dokumentace k Vision Pro. Tohle všechno bylo možné jen díky čipu M2, který vychází ze stejné ARM architektury jako procesory v iPhonech, a také díky skvělé technické podpoře od Applu. Je to prostě jednodušší – a platí to i pro vývojáře na Androidu. Samsung například ve spolupráci s Googlem vyvinul VR headset Android XR, který běží na softwaru založeném na Androidu.
Není žádným překvapením, že vývoj pro systém Android XR využívá Kotlin a Jetpack XR – tedy stejné nástroje, které se běžně používají při vývoji pro Android.

Vývoj aplikací tak bude rychlejší než kdy dřív…
Jak se architektura ARM stává všudypřítomnou, roste potřeba efektivních nástrojů pro vývoj napříč různými platformami.A právě tady přichází na scénu Kotlin Multiplatform, který umožňuje napsat kód jednou a pak ho použít na více zařízeních s ARM – ať už jde o mobily, počítače nebo třeba VR headsety.

Tento nástroj vytvořila společnost JetBrains, která stojí i za třemi z devíti nejrozšířenějších editorů kódu na světě – a editor kódu je pro každého programátora naprostou nezbytností.
Kotlin Multiplatform využívá již zmíněný programovací jazyk Kotlin, který také pochází od JetBrains, a spolu s ARM transformací přináší jednu velkou výhodu.
Díky Kotlin Multiplatform můžete v podstatě vytvářet aplikace pro iOS, Android, Mac i web, a to vše z jednoho místa. Tento nástroj pravděpodobně posune vývoj aplikací na úplně novou úroveň, protože vývojáři, kteří už mají zkušenosti s mobilními aplikacemi, teď budou moci snadno vytvářet aplikace, které poběží na všech možných zařízeních a platformách.

S tím, jak architektura ARM ruší hranice mezi mobilními zařízeními a klasickými počítači, budou z toho těžit jak malá studia, například právě malá studia, tak i velcí hráči, jako jsou Google nebo AppLovin. Jejich zkušenosti s vývojem mobilních aplikací jim pomohou rychleji přijmout Kotlin Multiplatform, aby mohli své aplikace dostat na všechna zařízení!
autor: Jan Kubeš
Newsgate.cz podporuje mladou generaci ekonomů. Econet je spolek bývalých i současných úspěšných absolventů Ekonomické olympiády, kteří své znalosti sdílí (nejen) se svými vrstevníky.