meta
Domů » EXPO Ósaka: Příležitost pro české firmy, Japonsko je 2. největším investorem

EXPO Ósaka: Příležitost pro české firmy, Japonsko je 2. největším investorem

autor: Econet

Japonsko patří mezi nejvýznamnější zahraniční investory v České republice, dlouhodobě se drží na druhém místě za Německem. Podle údajů Japonské komory obchodu a průmyslu v ČR z roku 2024 působí na českém trhu 254 japonských firem. Právě vysoká koncentrace japonských společností dokazuje silné ekonomické vztahy mezi oběma zeměmi a ukazuje na jejich klíčový vliv na obě ekonomiky. 

“Japonsko je pro Českou republiku nejen kulturně fascinujícím partnerem, ale především významným investorem. S více než 250 aktivními firmami v Česku a investicemi přesahujícími 100 miliard korun je Země vycházejícího slunce druhým největším zahraničním investorem hned po Německu,” říká analytik XTB Jiří Tyleček.

Tyto investice podstatně přispěly k rozvoji automobilového, elektrotechnického a chemického průmyslu v tuzemsku. Například automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic si v Kolíně vybudovala silné postavení jako významný výrobce automobilů pro evropský a český trh. V roce 2024 Toyota investovala dalších 17 milionů eur (přibližně 430 milionů korun) do vybudování logistického mega hubu v Kolíně, který je největším zařízením svého druhu v Evropě s kapacitou až 200 000 vozidel ročně.

V oblasti elektroniky zase dominuje firma Panasonic, která v roce 2024 zahájila výstavbu nového závodu v Plzni zaměřeného na výrobu tepelných čerpadel. S plánovanou investicí 7,6 miliardy korun a cílem dosáhnout roční produkce až milionu čerpadel v roce 2025 se celková výše investice Panasonicu v České republice zvýší na 19,2 miliardy korun.

Japonská přítomnost ve strategických sektorech

Japonské firmy nejsou jen významnými investory, ale také důležitými partnery v odvětvích, ve kterých má Česká republika silné postavení na mezinárodním trhu. V březnu 2023 se česká expertní mise zaměřená na jadernou energetiku vydala do Japonska, aby prozkoumala možnosti spolupráce v této strategické oblasti.

V roce 2016 Asahi Group Holdings, významná potravinářská společnost,  převzala od společnosti SABMiller pět východoevropských pivovarů, včetně Plzeňského Prazdroje a polského pivovaru Kompania Piwowarska, za 7,3 miliardy eur (přibližně 197,3 miliardy Kč). V rámci projektu PRO CHMEL spolupracuje Asahi s Plzeňským Prazdrojem a pěstiteli ze žatecké chmelařské oblasti na vývoji technologií pro efektivnější pěstování chmele.

České firmy to mají v Japonsku složitější 

Na druhé straně zastoupení českých firem je na japonském trhu výrazně menší. Japonsko je vysoce konkurenční a specifický trh. Pro malé a střední české podniky proto může být expanze do Japonska obtížná. Mnohé české firmy nemají dostatečné finanční a lidské zdroje na to, aby se dokázaly prosadit na tak vzdáleném a kompetetivním trhu.

Nicméně se v Japonsku i některým velkým českým firmám daří. Firma Avast, specialista na kybernetickou bezpečnost, se úspěšně usadila na japonském trhu, kde nabízí své antivirové programy a jiná bezpečnostní zařízení. V tomto segmentu je česká firma schopna konkurovat silným domácím i mezinárodním hráčům, což ukazuje na potenciál českých podniků, pokud dokážou správně využít své silné stránky. 

V Japonsku se prosadila i softwarová firma Zoner Software, jak připomíná Jiří Tyleček. “Za zmínku jistě stojí výrobce klavírů Petrof a také vinařství Znovín Znojmo, “ dodává analytik.

Česko předběhlo Japonsko v HDP na hlavu

Zatímco Japonsko bylo podle Tylečka po desítky let symbolem technologické vyspělosti a hospodářské síly, v posledních letech se karta začíná obracet. “Podle aktuálních údajů Mezinárodního měnového fondu překonala Česká republika Japonsko v ukazateli HDP na obyvatele při přepočtu podle parity kupní síly. Japonský trh už nemusí být vnímán jako nedosažitelná meta, ale spíše jako rovnocenný partner českých firem,” vysvětluje.

Navzdory technologické vyspělosti a silné globální značce čelí Japonsko závažnému strukturálnímu problému – stárnutí populace. “Tento demografický vývoj může v dlouhodobém horizontu brzdit ekonomický růst, snižovat domácí spotřebu a zvyšovat tlak na veřejné finance. Pro české investory i firmy hledající partnery v Japonsku to znamená, že by měli pečlivě vybírat sektory, ve kterých bude i nadále poptávka – například zdravotnictví, automatizace, energetika či péče o seniory,” míní analytik XTB.

EXPO 2025 v Ósace: Nové příležitosti pro české firmy

Blížící se EXPO 2025 v Ósace tak představuje pro české firmy jedinečnou příležitost, jak posílit své pozice na japonském trhu. Tato světová výstava se zaměří na inovace, udržitelnost a nové technologie, což je oblast, kde Česká republika a Japonsko sdílejí podobné hodnoty a ambice. České firmy, zejména v oblasti moderních technologií, energetiky a životního prostředí, mají možnost prezentovat své produkty a služby širokému mezinárodnímu publiku.

“Světová výstava EXPO 2025 představuje ideální šanci změnit nerovnováhu ve prospěch českých firem. Český pavilon bude oknem do inovativního potenciálu české ekonomiky. Firmám nabídne možnost ukázat své technologie, navázat nové kontakty a inspirovat japonské partnery ke spolupráci. Japonské firmy znají Česko především jako výrobní základnu. EXPO je příležitost, jak jim představit i naši kreativitu a schopnost tvořit přidanou hodnotu,” říká Jiří Tyleček.

Vzhledem k historickým obchodním vztahům a silné japonské investiční přítomnosti v ČR se očekává, že letošní EXPO bude pro české firmy platformou pro navázání nových partnerství, hledání nových obchodních příležitostí a prohlubování spolupráce na poli vědy a výzkumu. Využití této události může přinést českým firmám nejen nové zakázky, ale i posílení jejich image na globálním trhu.

EXPO 2025 začíná už tuto neděli 13. dubna. Světová výstava pak potrvá do 13. října.

autoři: Autor: Kamil Alfery, Econet a Jiří Tyleček, XTB

Newsgate.cz podporuje mladou generaci ekonomů. Econet je spolek bývalých i současných úspěšných absolventů Ekonomické olympiády, kteří své znalosti sdílí (nejen) se svými vrstevníky. 

co by vás také mohlo zajímat

Tato webová stránka používá cookies ke zlepšení uživatelské zkušenosti. Předpokládáme, že to pro vás není problém, ale pokud chcete změnit nastavení cookies, můžete to tak udělat. Souhlas Číst více

Soukromí & cookies